میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)

تحریک مغناطیسی مغز(RTMS) و درمان سردرد مزمن

تحریک مغناطیسی مغزی یک روش بدون عارضه موفق در درمان برخی بیماریهای مغز و اعصاب و روانپزشکی از جمله درمان سردردهای مزمن است. تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمانی غیر تهاجمی است که از میدان های مغناطیسی برای تحریک سلول های عصبی در مغز برای بهبود علائم میگرن استفاده می کند.

این روش با شوک مغزی کاملا متفاوت است، در این روش از دستگاهی که بر روی سر بیمار قرار می گیرد و تولید امواج مغناطیسی می کند برای تحریک مغزی استفاده می شود.

 این امواج بر حسب فرکانس تحریک و محل تحریک منجر به مهار یا فعالسازی برخی مناطق مغز می گردد که شدت فرکانس و ناحیه ای که القای میدان مغناطیسی باید به آن وارد شود توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب که دوره های مرتبط با دستگاه rTMS را دیده پس از بررسی و انجام معاینات دقیق و در صورت نیاز پس از انجام اقدامات پاراکلینیک تعیین می شود.

تحریک-مغناطیسی-مغز

rTMS چه مدت باید انجام شود؟

تحریک مغناطیسی مغز با توجه به نوع بیماری از 8 تا 40 دقیقه و هر دوره درمان بین 10 تا 30 جلسه تکرار می شود، که تعداد این جلسات در مدت 1 تا 4 هفته هر روز، یک روز در میان یا هفته ای 2 الی 3 بار قابل انجام است.

در صورت پاسخدهی مناسب در دوره اول، دوره های بعدی درمان توسط پزشک متخصص سردرد به شکل هر ماه یا هر دو ماه یک جلسه تکرار می شود.

rTMS چگونه عمل می کند و مکانیزم کاری آن چگونه است؟

در طول جلسه rTMS، یک کویل الکترومغناطیسی که به یک کامپیوتر وصل شده است روی پوست سر شما نزدیک پیشانی (محل دقیق قرارگیری کویل با توجه به نوع سردرد توسط پزشک متخصص تعیین می شود ) شما قرار می گیرد. آهنربای الکتریکی بدون درد یک پالس مغناطیسی ارسال می کند (نوع پروتکل، محل ایجاد میدان های مغناطیسی و شدت میدان مغناطیسی توسط پزشک متخصص سردرد تجویز می شود) که سلول های عصبی را در ناحیه ای از مغز که منشا اصلی سردرد شما هست را تحریک می کند.

اگرچه بیولوژی چرایی عملکرد rTMS به طور کامل درک نشده است، به نظر می رسد این تحریک بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد، که به نوبه خود علائم میگرن و سردردهای مزمن را کاهش می دهد و شیوه زندگی خوبی را برای بیمار مبتلا به میگرن و سردردهای مزمن رقم می زند..

پروتکلهای مختلفی برای انجام این روش وجود دارد، و تکنیک‌ها ممکن است تغییر کنند زیرا متخصصان  ما در حال تحقیقات تکمیلی در این زمینه هستند و بدنبال گرفتن بهترین نتایج در درمان بیماران مبتلا به سردرد هستند.

طی تحقیقات انجام شده پزشکان ما متوجه شدند روش rTMS در درمان بیماریهای زیر پاسخ قابل قبولی به درمان داده است:

1- افسردگی و اختلالات اضطرابی

2- آلزایمر

3- فلج و اختلال ناشی از سکته مغزی

4- اثر دهی بسیار خوب در افراد مقاوم به دارو

5- بیماری پارکینسون

6- وسواس

7- وزوز گوش

و...

چرا این کارانجام می شود؟

میگرن و سردردهای مزمن یک بیماری قابل درمان است، اما برای برخی افراد، درمان‌های استاندارد مؤثر نیستند. rTMS معمولاً زمانی استفاده می‌شود که درمان‌های استاندارد مانند داروها و روان‌درمانی مؤثر نباشند.

آمادگی قبلی rTMS

تحریک مغناطیسی مغز یک نوع درمان غیرتهاجمی تحریک مغز است که برای درمان سردرد و درمان میگرن استفاده می شود. برخلاف تحریک عصب واگ یا تحریک عمقی مغز، rTMS نیازی به جراحی یا کاشت الکترود ندارد. و برخلاف درمان تشنج الکتریکی (ECT)، rTMS باعث تشنج نمی شود یا نیاز به بیهوشی و هیچگونه آمادگی و بیهوشی  ندارد.

به طور کلی، rTMS ایمن و قابل تحمل است. با این حال، می تواند برخی از عوارض جانبی ایجاد کند.

عوارض rTMS

تاکنون عارضه خاصی در رابطه با تحریک مغناطیسی مغز مشاهده نشده است. ولی گاهی سردرد موقتی ایجاد می شود که بسیار خفیف هست و مدت کوتاهی پس از یک جلسه بهبود می یابند.

اقداماتی که قبل از انجام rTMS باید با پزشک خود درمیان بگذارید:

به پزشک متخصص سردرد یا روانپزشک خود بگویید اگر:

  • باردار هستید یا در فکر باردار شدن هستید.
  • هر گونه فلز یا وسایل پزشکی قرار داده شده در بدن خود دارید.
  • در برخی موارد، افرادی که دارای ایمپلنت یا دستگاه های فلزی هستند می توانند از

rTMS استفاده کنند.

افرادی که نباید rTMS انجام دهند:

- افرادی که از گیره یا سیم پیچ آنوریسم استفاده می کنند.

- افردای که در بدن خون هرگونه شی فلزی مانند استنت دارند

- افرادی که محرک های الکتریکی کاشته شده مانند ضربان ساز یا پمپ های دارویی دارند

-افرادی که کاشت عصب واگ یا محرک های عمقی مغز انجام داده اند

-افرادی که الکترودهایی برای نظارت بر فعالیت مغز دارند

-افرادی که از کاشت حلزون شنوایی استفاده می کنند

-افرادی که از هر گونه ایمپلنت مغناطیسی دارند

-افرادی که قطعات گلوله در بدن دارند

-هر وسیله فلزی یا شی دیگری که در بدن شما کاشته شود

-در حال مصرف هر دارویی هستید، از جمله داروهای میگرن با نسخه یا بدون نسخه، مکمل های گیاهی، ویتامین ها یا سایر مکمل ها و دوزهای مصرفی.

-سابقه تشنج یا سابقه خانوادگی صرع دارید.

-افرادی که سایر اختلالات سلامت روان مانند سوء مصرف مواد، اختلال دوقطبی یا روان پریشی دارند

-افرادی که آسیب مغزی ناشی از بیماری یا آسیب، مانند تومور مغزی دارند.

  نکاتی که قبل از اولین جلسه rTMS باید بدانید:

rTMS مکرر تهاجمی نیست، نیازی به بیهوشی ندارد و می تواند به صورت سرپایی انجام شود و در افراد نرمال نیازی به همراه نیست مگر اینکه بیمار مشکلات حرکتی و اختلال حافظه داشته باشد.

چنانچه تمایل به استفاده از بیمه تکمیلی خود داردید قبل از شروع درمان، با شرکت بیمه تکمیلی خود صحبت کنید و ببینید آیا rTMS تحت پوشش است یا خیر. بیمه شما ممکن است آن را پوشش ندهد.

انتظاراتی که می توانیم از درمان rTMS داشته باشیم

rTMS در کلینیک سردرد تهران انجام می شود. برای موثر بودن نیاز به تکرار یک سری جلسات درمانی دارد. به طور کلی، هر جلسه درمان، پنج بار در هفته به مدت دو تا پنج هفته به طول می انجامد.

همچنین تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) در درمان افسردگی هم کاربرد دارد و معمولاً زمانی استفاده می شود که سایر درمان های افسردگی مؤثر نبوده باشند. . تصور می‌شود این روش نواحی از مغز را فعال می‌کند که در افسردگی فعالیتشان کاهش یافته است

 اولین جلسه درمانی شما

قبل از شروع درمان، پزشک باید بهترین مکان برای قرار دادن کویل روی سر بیمار و بهترین دوز انرژی مغناطیسی را برای شما شناسایی کند. اولین مشاوره شما معمولاً حدود 15 دقیقه طول می کشد.

به طور معمول در اولین جلسه:

  • شما را به یک اتاق که دستگاه rTMS در آن قرار دارد می برند، از شما می خواهند که روی یک صندلی ریلکسیشن بنشینید و گوش گیرهایی به شما می دهند تا در مدتی که کویل دستگاه rTMS روی سر شما قرار می گیرد استفاده کنید.
  • یک کویل (سیم پیچ الکترومغناطیسی) روی سر شما قرار می گیرد و به طور مکرر خاموش و روشن می شود تا پالس های تحریک کننده تولید کند. این منجر به صدای ضربه زدن یا کلیک می شود که معمولاً چند ثانیه طول می کشد و پس از آن یک مکث ایجاد می شود. همچنین احساس ضربه زدن روی پیشانی خود خواهید داشت. این بخش از فرآیند نقشه برداری نامیده می شود.
  • پزشک مقدار انرژی مغناطیسی مورد نیاز را با افزایش دوز مغناطیسی تعیین می کند تا زمانی که انگشتان یا دستان شما منقبض شوند. که به عنوان آستانه حرکتی شما شناخته می شود، به عنوان یک نقطه مرجع در تعیین دوز مناسب برای شما استفاده می شود. در طول دوره درمان، بسته به علائم و عوارض جانبی، میزان تحریک را می توان تغییر داد.در طول هر بار مراجعه هنگامی که محل قرارگیری کویل و دوز مشخص شد

روی یک صندلی راحت می نشینید، گوش گیرها به سر می زنید و کویل روی سرتان قرار می گیرد.

وقتی دستگاه روشن است، صداهای کلیک را می شنوید و ضربه زدن روی پیشانی خود را احساس می کنید.

بعد از هر مراجعه

پس از هر مراجعه می توانید به فعالیت های عادی روزانه خود بازگردید. به طور معمول، بعد از هر مراجعه می توانید به امور معمول زندگی خود بازگردید.

نتایج

اگر rTMS برای شما موثر باشد، علائم سردرد و میگرن بهبود می یابند یا به طور کامل از بین بروند. کاهش علائم ممکن است چندین هفته بعد از شروع درمان طول بکشد.

درمان مداوم با rTMS

پس از تکمیل یک سری درمان rTMS، مراقبت استاندارد برای سردرد مانند دارو درمانی و روان درمانی ممکن است به عنوان درمان مداوم توصیه شود.

اگر سردرد های شما با rTMS بهبود یابد و بعداً دوره دیگری از علائم را تجربه کنید، درمان rTMS شما می تواند تکرار شود. این را القای مجدد می نامند.

اگر علائم شما با rTMS بهبود یافت، جهت حفظ و تداوم درمان با کلینیک سردرد تهران در تماس باشید.

3.2 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر زرنگ

سلام وقت بخیر

Omid Ramezani

سلام وقت بخیر
جسارتا میخواستم ببینم این روش بر روی بیماران مبتلا به کلاستر انجام شده یا خیر؟و اینکه اگر استفاده شده شخصی بوده که بهبود گرفته باشه؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x