میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

باورهای غلط میگرن

۸ حقیقت و برداشت غیر علمی

در مورد میگرن


میگرن یکی از متداول ترین ناراحتی های نورولوژیکی است که ۴۷ میلیون نفر از جمعیت آمریکا و یک بیلیون نفر از جمعیت جهان را درگیر کرده است.
تعداد زیادی از افراد بنا بر تجربه خود و یا تجربه اطرافیانشان، بامیگرن آشنایی دارند. اما هنوز هم در مورد اینکه واقعیت میگرن چه هست و چه نیست و چگونگی کنترل آن ، برداشت های غلطی وجود دارد.

در اینفوگرافیک های زیر این ۸ برداشت غیر علمی را بهتر متوجه میشوید.

مطلب غیر علمی اول


حملات میگرنی سردردهای وحشتناکی هستند

علامت متداول و شناخته شده میگرن ، سردرد شدید است. اما این بیماران علائم بسیار دیگری هم دارند و از رایج ترین آنها، حساسیت به نور و صدا، مشکلات گوارشی ، حالت تهوع و سرگیجه است. همچنین گروهی از افراد که دچار میگرن ساکت میشوند، همه علائم میگرن را تجربه میکنند بدون آنکه دچار هیچ گونه سردردی بشوند.

مطلب غیر علمی دوم


هر مشکلی هست از خود سر شماست

بسیاری از مردم به غلط بر این باورند که میگرن یک اختلال روانی است که از استرس ناشی میشود. با آنکه نباید انکار کرد که استرس میتواند محرک میگرن باشد اما نمیتوان آن را علت اصلی میگرن به شمار آورد. در بروز میگرن مجموعه ای از علل ساختاری، ژنتیکی و تغییرات شیمیایی نقش دارند که مغز را نسبت به محرک های سردرد چون استرس، حساس میکنند. افرادی که دچار میگرن میشوند نسبت به کسانی که این ناراحتی را ندارند، بیشتر ، علائم فیزیکی و هیجانی اضطراب و افسردگی را گزارش میکنند.

مطلب غیر علمی سوم


میگرنی که با اورا آغاز نشود، میگرن حقیقی نیست

اورای میگرن مجموعه ای از علائم حسی است ‌‌که قبل از سردرد میگرنی بوجود میایند و شامل آسیب های گفتاری و دیداری، بیحسی یا سوزن سوزن شدن در دست و صورت و ضعف ماهیچه ها است.
با وجود آنکه بسیاری بر این باورند که میگرن حقیقی با علائم اورا همراه هست اما برخی از برآوردها نشان داده است که تنها یک سوم سردرد های میگرنی با اورا همراه بوده اند که البته در تمامی حملات، خود را نشان نداده اند.

مطلب غیر علمی چهارم


حمله میگرن فقط چند روز طول میکشد

سردرد واقعی که بصورت میگرن بروز میکند نسبتا کوتاه است اما در برخی موارد تا سه روز ادامه پیدا میکند. همچنین در برخی افراد، علائم قبل و بعد از میگرن بروز خواهد کرد که از چند ساعت تا چند روز ادامه پیدا خواهد کرد. گروهی دیگر این علائم را بین حملات میگرنی تجربه خواهند کرد که شامل خستگی، اشکال در تمرکز، تغییر مود و علائم مربوط به روده و معده مثل حالت تهوع و میل شدید به غذا است.

مطلب غیر علمی پنجم


هر پزشکی میتواند میگرن را تشخیص بدهد و درمان کند

برخی از پزشکان کلینیک ، در جهت تشخیص و درمان میگرن، بطور کامل آموزش ندیده اند.
بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۲۲، تنها برای یک پنجم از شرکت کنندگان، تشخیص صحیح میگرن صورت گرفت. حدود ۹ درصد، از مراقبت مناسب و بدون مصرف بیش از حد دارو ، برای علائم دوره ای میگرن برخوردار شدند .این مقدار در افراد همراه با میگرن مزمن، تا دو درصد کاهش پیدا کرد. چنانچه دارای علائم میگرن بوده و امکان کنترل آن وجود ندارد باید با متخصص آن مشورت کنید.

مطلب غیر علمی ششم


میگرن فقط زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

در طول دوره جوانی زنان نسبت به مردان ، بیشتر درگیر میگرن میشوند. تا سن ۳۵ سالگی، زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن دچار میشوند، اما میگرن بر هر دو جنس از زن و مرد تاثیر میگذارد و تقریبا از هر ۱۳ مرد، یکنفر دچار میگرن میشود. در بین افراد ترا جنسیتی مطالعات زیادی در این زمینه صورت نگرفته است اما بر اساس تحقیقات موجود ، در بین زنان همسو جنسیتی و تراجنسیتی، نیز همین میزان مشاهده شده است . در بین مردان تراجنسیتی، نسبت به گروههای دیگر، به میزان پایین تری اتفاق افتاده است.

مطلب غیر علمی هفتم


با یک رژیم مخصوص میتوان میگرن را درمان کرد

شواهد ناقص و اندکی در رابطه با درمان علائم میگرن با یک رژیم خاص ،در دست است. با وجود اینکه عدم مصرف غذاهای محرک سردردهای میگرنی، میتواند کمک کننده باشد، تحقیقات نشان داده است که رژیمهای حذفی و محکم نتیجه خوبی به دنبال نداشته و میتوانند ناراحتی های جدی تری چون سو تعذیه را به دنبال داشته باشند.
به پیشنهاد موسسه میگرن آمریکا، رژیمی را انتخاب کنید که در آن از غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و چربی امگا۳ استفاده شده است.
مکمل های خاص مثل ریبوفلاوین یا ویتامین B2، کوآنزیم Q10 و منیزیم نیز میتواند از میگرن جلوگیری کند.

مطلب غیر علمی هشتم


هرچه داروی میگرن بیشتری مصرف کنید سردرد کمتری خواهید داشت

با وجود اینکه دیدگاه کلی شما این است که مصرف بیشتر دارو درد را کمتر میکند اما در مورد میگرن برعکس است و تنها در صورت لزوم باید آن را مصرف کرد. مصرف داروی زیاد، بیشتر، همان اوپیویید ها و تریپتانها، نشانه های سردرد را بیشتر میکند. در افرادی که مصرف بیش از حد داروی میگرن دارند ، از هر ۵ نفر ، ۴ نفر ، به همین علت دچار سردرد شده اند.
چنانچه نمیتوانید علائم سردرد را با داروهایی که در دست دارید کنترل کنید، پزشکتان راه حل دیگری به غیر از بالا بردن دوز دارو به شما پیشنهاد خواهد کرد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x