درمان های دارویی

درمان دارویی

بهترین روش درمان سردرد

چرا باید در مغز خونرسانی انجام شود؟

سردرد و مصرف دارو(درمان دارویی سردرد)

با توجه به نوع سردرد تشخيص داده شده توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران، در مورد شروع دارو ،نوع دارو و نحوه مصرف آن تصميم گيرى ميشود.

بر اساس نظريه انجمن بين المللى سردرد(IHS) ،سردردهاى ميگرنى كه تعداد حملات آنها بيشتر از دو بار در هفته باشد و يا شدت سردرد در يك حمله (صرفنظر از تعداد حملات) بقدرى باشد كه مانع انجام كارهاى روزمره توسط فرد شود درمانهاى پيشگيرى كننده براى بيمار مبتلا به سردرد لازم است چرا كه در صورت بروز سردردهاى متعدد نياز بيمار به استفاده از داروهاى مسكن و ضددرد زياد شده و خود باعث سردردهاى وابسته به مسكن ميشود.

درمانهاى در حين حمله شامل مسكن هاى ساده و تركيبى با كافئين يا كدئين ، ضد تهوع ها مثل متوكلوپراميد يا پرومتازين تزريقى،و يا دسته داروهاى تريپتان و ارگوتامين هستند.

توجه:
داروهاى تريپتان مثل سوماتريپتان و ريزاتريپتان و دى هيدرو ارگوتامين نبايد در بيمارانى كه سايقه مشكلات قلبى عروقى يا فشارخون بالا وسن بالاتر از پنجاه سال دارند استفاده شود. چرا كه بعلت نوسانات فشارخون و انقباض عروق ،ريسك سكته مغزى را بالا ميبرند.

داروهايى كه در پيشگيرى از ميگرن به كار ميروند شامل :

ضدافسردگيهاى سه حلقه اى مثل آمى تريپتيلين و داكسپين و پروپرانولول يا متوپرولول به عنوان خط اول درمان و
سديم والپروات و توپيرامات و بلوك كننده كانال كلسيم مثل نيفيديپين و sibellium به عنوان خط دوم
همچنين مكملهايى مثل منيزيم و CoQ10
كه يك آنتى اكسيدان است نيز در پيشگيرى از ميگرن موثرند.
تنها دارويى كه براى پيشگيرى از ميگرن توسط سازمان غذا و دارو آمريكا (FDA) تاييد شده بوتاكس ميباشد كه در قسمت بوتاكس توضيح داده شده.

در درمان سردرد تنشى ابتدا بايد اضطراب و افسردگى زمينه اى را درمان كنيم تا با ايجاد آرامش از بروز سردردهاى تنشى جلوگيرى كنيم.شايعترين داروهاى تجويز شده توسط متخصص مغز و اعصاب همان ضد افسردگيهاى سه حلقه اى مثل آمى تريپتيلين است كه با ميگرن مشترك است .
با توجه به اينكه اكثر سردردها ميكس هستند يعنى مخلوطى از سردرد ميگرنى و تنشى اين دسته دارويى به نظر مناسب است.

درمان سردرد كلاستر يا خوشه اى كمى پيچيده است و معمولا سخت به درمان جواب ميدهد.
از آنجاييكه درد كلاستر بسيار شديد و آزاردهنده است و در خواب بيمار اختلال ايجاد ميكند حمله ها نياز به مداخله درمانى دارند.درمان با دوز بالاى كورتون كه معمولا پردنيزولون است شروع ميشود و به تدريج قطع ميشود .درد حاد بيمار معمولا با شروع درمان فروكش ميكند و يا تخفيف مى يابد.
از آنجاييكه سردرد كلاستر فصلى است و به صورت دوره اى در فصل خاصى از سال بروز ميكند ، در صورت فروكش كردن سردرد با پردنيزولون و پايان دوره ،نيازى به شروع كردن داروى پيشگيرى كننده وجود ندارد.
اگر حملات متعدد بودند و عود حمله داشتيم از داروي وراپاميل به عنوان خط اول و از توپيرامات و والپروات به عنوان خط دوم درمان در پيشگيرى از نوع  سردرد كلاستر استفاده ميشود.

در هر يك از انواع سردرد اگر با وجود دوز كافى دارو بيمار همچنين سردرد داشت و يا بيمار قادر به تحمل دارو نبود ، متخصص مغز و اعصاب براى اثربخشى بيشتر درمان از درمانهاى مكمل كمك ميگيرد(به قسمتهاى مربوطه رجوع شود).

کلینیک فوق تخصصی سردرد تهران)

آخرین و جدیدترین روش های درمان انواع سردردهای مزمن شامل :میگرن،تنشی،خوشه ای و...

توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران به همراه درمان های مکمل غیردارویی سردرد که باعث تسریع روند درمان می شوند شامل

ماساژ تخصصی سر و گردن و آروماتراپی و تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن