میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

تزریق بوتاکس برای بیماران سکته مغزی

آیا بوتاکس یک درمان موثر برای درمان سکته مغزی بشمار میرود؟

پس از سکته مغزی ارتباط نادرست میان ماهیچه ها و مغز، میتواند به انقباض و سفتی بی اختیار ماهیچه ها منجر شود ، حالتی که اسپاستیسیته نام دارد. یک روش برای شل کردن ماهیچه ها، استفاده از بوتاکس است.
اغلب بیماران از نحوه عملکرد بوتاکس بی اطلاع میمانند، به همین علت فقط نتایج کوتاه مدت آن را میبینند. این مقاله به شما خواهد گفت که چطور میتوان از دستاوردهای موقت بوتاکس به نتایج پایدار رسید.

اسپاستیسیته ی پس از سکته مغزی چیست؟

اسپاستیسیته مشکلی است که در آن ماهیچه ها، به دلیل انقباض طولانی مدت ناشی از آسیب نورولوژیکی، چون سکته مغزی، دچار سفتی میشوند.احتمالا بیماران، اسپاستیسیته را ناشی از مشکلی در ماهیچه بدانند اما در حقیقت، منتج از ارتباط نادرست میان مغز و ماهیچه است.

علت اسپاستیسیته در بیماران سکته مغزی چیست؟

زمانی که سکته به کورتکس حرکتی صدمه میزند ، به توانایی مغز در انتخاب دو حالت انقباض و یا شل کردن ماهیچه ، آسیب وارد میکند. این ارتباط نادرست میان مغز و ماهیچه باعث میگردد چندین ماهیچه بطور همزمان انقباض پیداکنند بدون آنکه توانایی شل شدن پیدا کنند که این حالت اسپاستیسیته را ایجاد میکند.

 

چگونه با تزریق بوتاکس اسپاستیسیته بعد از سکته مغزی را کاهش می دهد؟

بوتاکس کاربردهای فراوانی دارد، پس از کاربرد بوتاکس برای زیبایی و بوتاکس میگرن با تزریق بوتاکس مستقیما درون ماهیچه هایی که دچار این مشکل شده اند، اسپاستیسیته، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.بوتا‌کس( سم بوتولینوم A) ، یک مسدود کننده عصب است که آزاد سازی مواد شیمیایی سیگنال دهنده جهت سفتی عضلات را مسدود میکنند. در نتیجه عضلات شل خواهند شد.بر اساس این مقاله، کاهش میزان اسپاستیسیته ،بهبودی چشگیری را پس از سکته مغزی در عملکرد بازو نشان داده شده است.
به این ترتیب دوز متوسط بوتاکس میتواند باعث کاهش طولانی مدت اسپاستیسیته و افزایش عملکرد عضو گردد، بدون آنکه در میزان قدرت و توانایی آن، کاهش قابل توجهی مشاهده شود.اما باید توجه داشت که عملکرد بوتاکس پایدار نمی ماند، زیرا بوتاکس علت ریشه ای اسپاستیسیته را درمان نمیکند و فقط نتایج موقتی را در اختیار ما قرار میدهد.
به محض تزریق بوتاکس، معمولا اثر آن ۳ تا ۶ ماه است و جهت جلوگیری از اسپاستیسیته باید تزریق مجدد انجام بگیرد.
با استفاده از تزریق بوتاکس برای بیماران سکته مغزی کاهش اسپاستیسیته عضلانی و توجه به علت اصلی اسپاستیسیته ( بازگرداندن رابطه میان مغز و ماهیچه) بهبودی طولانی مدت اسپاستیسیته حاصل خواهد شد‌.

تزریق بوتاکس برای سکته مغزی

عوارض تزریق بوتاکس در بیماران سکته مغزی

تزریق بوتاکس یک درمان موثر برای اسپاستیسیته ، در بیماران سکته ای، بشمار میرود، این روش درمان در صورت عدم رعایت مراقبتهای بعد از تزریق و یا تزریق توسط افرادی غیر از دکتر متخصص مغز و اعصاب میتواند اثرات جانبی کوتاه مدتی داشته باشد
شامل:
درد
خستگی
حالت تهوع
ضعف ماهیچه
سردرد
کبودی
درد مفصل
اگر پس از تزریق بوتاکس دچار چنین عوارضی شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

در ادامه نحوه استفاده بهینه از تزریق بوتاکس در جهت دستیابی به بهبودی پایدار، را توضیح خواهیم داد.

چطور در بیماران سکته ای، حداکثر استفاده را از فواید تزریق بوتاکس ببریم‌

چنانچه شما درمان بوتاکس برای بیماران سکته مغزی را در کنار درمانهای فیزیکی ، به منظور بازگرداندن رابطه میان مغز و ماهیچه ، بکار نبندید، درمان ای موقت بکار برده اید. مانند اینکه شما برای شکستگی زانو فقط از یک مسکن استفاده بکنید و آن را گچ نگیرید. مسکن فقط درد را از شما دور کرده ، اما مشکل را بطور ریشه ای از بین نبرده است.
به همین دلیل است که درمان اسپاستیسیته، در دو سطح دارای اهمیت است:
1- از بین بردن علائم بطور موقت از طریق تزریق بوتاکس.
2- رفع علت ریشه ای از طریق ورزشهای بازتوانی طولانی مدت.
استفاده از درمان بوتاکس بدون بکاربردن درمانهای فیزیکی و حرفه ای، آن را به درمانی موقت تبدیل میکند. اما اگر شما از اثرات حاصل از بوتاکس ، فرصتی در جهت ورزش کردن پدید بیاورید، به نتایج طولانی مدت درمان دست پیدا خواهید کرد.
بهبودی پس از سکته امکانپذیر است زیرا مغز میتواند از خاصیت انعطاف پذیری عصبی استفاده کند.
انعطاف پذیری عصبی از تواناییهای سیستم عصبی مرکزی است که در جهت سازماندهی مجدد خود بر اساس رفتار شما، صورت میگیرد.

حرکات ورزشی ثابت در اعضای آسیب دیده با سکته، میتواند به عملکرد سالم تر آنها منجر شود و نواحی سالم مغز را دوباره بکار بیندازد و نیروی تازه ببخشد. به این ترتیب آن حرکات دیگر تحت تاثیر اسپاستیسیته قرار نخواهند گرفت.
بوتاکس ماهیچه های شما را شل می‌کند و شما در کوتاه مدت میتوانید حرکت داشته باشید. ورزش های بازتوانی ،باعث میشود درخواست های محکم تری داشته باشید، تطابق عصبی در مغز بهتر صورت بگیرد و حرکات تان برای طولانی مدت به قوت خود باقی بمانند.

گفته های پزشک متخصص مغز و اعصاب در مورد بوتاکس در افرادی که دچار سکته شده اند

به گفته یکی از متخصصین اعصاب ، تزریق بوتاکس میتواند بطور غیر مستقیم به بازتوانی افراد سکته مغزی بخصوص بیمارانی که به دلیل اسپاستیسیته نمیتوانند درمان را تحمل کنند کمک کند.

تزریق بوتاکس خود، نمیتواند اسپاستیسیته طولانی مدت را برطرف کند ، بلکه به راحتی فرصتی برای ورزش فراهم میکند تا بتوانید حالت اسپاستیسیته را بهبود بخشید.نکته مهم برای حصول نتیجه بهتر در درمان سکته مغزی بکار گیری هر دو روش همزمان است تا بتوان به درمان سکته مغزی رسید.
به عبارت دیگر تزریق بوتا‌کس فرصتی برای ورزش کردن ایجاد میکند و ورزش به بازتوانی ماهیچه های دچار اسپاستیسیته کمک میکند.
بنابراین به طور کلی ، بوتاکس یک درمان عالی برای درمان اسپاستیسیته است زیرا که فرصتی برای ماهیچه های آسیب دیده است و همچنین تجدید قوایی برای مغز بشمار میرود.
بوتاکس به تنهایی نتایج موقت ایجاد میکند اما به همراه ورزش های بازتوانی میتواند نتایج پایداری داشته باشد‌.

بوتاکس سکته مغزی
تزریق بوتاکس برای درمان سکته مغزی

نتیجه گیری:

چنانچه شما پس از سکته مغزی دچار مشکل اسپاستیسیته شده اید، تزریق بوتاکس میتواند راه حل موثری باشد، هرچند اثر شل شدن ماهیچه ها مسلما برای شما مفید بوده و میتوانید با استفاده از درمانهای بازتوانی قوی، مشکل اسپاستیسیته را برای مدت طولانی برطرف نمایید.بیمارانی که به ریشه اصلی اسپاستیسیته توجه نمیکنند تنها مدت کوتاهی از آن رهایی پیدا میکنند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات شما نسبت به تزریق بوتاکس برای درمان سکته مغزی و نقش موثر آن در رفع اسپاستیسیته را افزایش داده باشیم.

متخصصین مغز و اعصاب ما در کلینیک سردرد تهران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

Comments are خروجd.