میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

خطرات مصرف مسکن در ایجاد سردرد

12 فروردین
blank

سردرد برگشتی چیست و  چگونه چرخه مصرف بیش از حد مسکن را بشکنید؟

سردردهای برگشتی که سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد مسکن نیز نامیده می شوند، به دلیل استفاده بیش از حد از مسکن ها و داروهای سردرد حاد (کوتاه مدت) در افرادی با سابقه قبلی سردرد، معمولاً میگرن یا سردرد تنشی ایجاد می شود.

این مقاله به بررسی چگونگی بروز سردردهای برگشتی می پردازد و بررسی می‌کند که چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این دسته از سردرد هستند. درمان و پیشگیری از این اختلال سردرد ناتوان کننده و اغلب ناشناخته نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علائم سردرد مصرف بیش از حد مسکن

سردردهای برگشتی به دلیل استفاده بیش از حد منظم از داروهای سردرد برای بیش از سه ماه ایجاد می شوند. مصرف بیش از حد دارو به عنوان داروی سردرد برای 10 تا 15 روز یا بیشتر در ماه، بسته به کلاس دارویی خاص، تعریف می گردد.

سردردهای برگشتی 15 روز یا بیشتر در ماه رخ می دهد و فقط در فردی که از قبل یک اختلال سردرد اولیه دارد، ایجاد می شود.

سردردهای برگشتی به طور قابل توجهی از نظر شدت، محل و کیفیت (نحوه احساس آنها) متفاوت است. با این حال، صبح ها پس از بیدار شدن از خواب بدتر می شوند و روزانه یا در برخی موارد، به طور مداوم رخ می دهند. آن‌ها همچنین با افزایش حساسیت به درد در نواحی دیگر بدن، یعنی گردن، شانه ها و کمر مرتبط هستند.

سردردهای برگشتی اغلب باعث ناراحتی روانی می‌شوند، زیرا چرخه‌ای بی‌وقفه از تشدید درد سر و به دنبال آن مصرف بیشتر دارو ایجاد می‌کنند.

سردرد MOH

چه کسانی دچار سردردهای برگشتی می شوند؟

شایع ترین اختلال سردرد اولیه مرتبط با سردردهای برگشتی، میگرن است. سردردهای میگرنی باعث ایجاد درد ضربان دار در یک یا هر دو طرف سر می شود. این درد اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور یا صدا همراه است.

افراد مبتلا به سردردهای برگشتی اغلب سابقه حملات میگرنی را گزارش می کنند که به آرامی طی ماه ها تا سال ها از حالت اپیزودیک به شکل مزمن تبدیل شده است و در نتیجه به داروهای حاد میگرن نیاز دارند.

عوامل مرتبط با افزایش خطر ابتلا به سردردهای برگشتی عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • عدم تحرک بدنی
  • شرایط روانی همراه، مانند اضطراب یا افسردگی
  • وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین
  • سابقه خانوادگی سردردهای برگشتی یا سوء مصرف مواد
  • مصرف بالای کافئین روزانه

جالب توجه است، عوامل ژنتیکی نیز ممکن است بر احتمال بروز سردردهای برگشتی تأثیر بگذارد.

شواهد علمی محدود نشان می دهد که پلی مورفیسم ها (تغییرات جزئی در توالی DNA یک ژن) سیستم ژن دوپامین ممکن است بر آسیب پذیری فرد در برابر سردردهای مصرف بیش از حد مسکن تأثیر بگذارد. در همین راستا، مطالعات تصویربرداری مغز تغییرات ساختاری را در مسیرهای دوپامین - سیستم پاداش - در افراد مبتلا به سردردهای برگشتی پیدا کرده است.

سردرد مسکن

کدام داروها باعث سردردهای برگشتی می شوند؟

اکثر داروهای سردرد حاد و بسیاری از مسکن ها می توانند باعث سردردهای برگشتی شوند. در حالی که مطالعات کمی متفاوت است، اتفاق نظر بر این است که بالاترین خطر برای سردردهای برگشتی مربوط به مواد افیونی و مسکن های ترکیبی حاوی بوتالبیتال است. اپیوئیدها و مسکن های ترکیبی حاوی بوتالبیتال می توانند با مصرف 10 روز یا بیشتر در ماه باعث سردردهای برگشتی شوند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  1. مواد افیونی: OxyContin( اکسی کدون)، Vicodin یا Norco (هیدروکودون/استامینوفن) و Percocet(اکسی کدون/استامینوفن)
  2. مسکن های ترکیبی حاوی بوتالبیتال: فیورینال (بوتالبیتال، آسپرین، کافئین) و فیوریست (بوتالبیتال، استامینوفن، کافئین)
  3. استفاده از تریپتان ها، آلکالوئیدهای ارگوت و مسکن های ترکیبی مانندExcedrin Migraine (ترکیبی از استامینوفن، آسپرین و کافئین).

مصرف بیش از حد دارو به معنای مصرف دارو در 10 روز یا بیشتر در ماه است.

به نظر می رسد کمترین خطر برای سردردهای برگشتی با آسپرین، تیلنول (استامینوفن) و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل یا موترین (ایبوپروفن) و آلو (ناپروکسن سدیم) رخ می دهد.

در افرادی که این داروها را به مدت 15 روز یا بیشتر در ماه مصرف می کنند، پیشرفت به سمت سردردهای برگشتی می تواند ایجاد شود. در نهایت، داروهای جدیدتری برای سردرد (به ویژه میگرن) وجود دارد که امیدوار کننده‌تر هستند. این داروهای جدیدتر میگرن عبارتند از: ریوو (لاسمیدیتان) مسدود کننده های پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) مانند Nurtec ODT (rimegepant)، Ubrelvy (ubrogepant) و Zavzpret (zavegepant)

عوارض مصرف مسکن

چگونه سردرد های مصرف بیش از حد مسکن درمان می شود؟

سه مرحله کلیدی برای درمان سردرد برگشتی وجود دارد:

  1. قطع/کاهش دارو

اولین و مهم ترین گام، قطع یا کاهش قابل توجه دوز مصرف بیش از حد داروی سردرد است. بسته به دارو، این روند قطع یا کاهش متفاوت است.

به عنوان مثال، اگر داروی متخلف یک NSAID یا تریپتان باشد، معمولاً می‌توان آن را بلافاصله در خانه با راهنمایی یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی قطع کرد.

Excedrin Migraine یا سایر مسکن های سردرد OTC که حاوی کافئین هستند نیاز به کاهش آهسته در خانه دارند، زیرا می توانند علائم ناخوشایند ترک کافئین (مانند اضطراب، ضربان قلب سریع و حالت تهوع) را ایجاد کنند.

کسانی که مکرر و/یا دوزهای بالایی از مواد افیونی یا داروهای ترکیبی بوتالبیتال مصرف می‌کنند، در صورت کاهش شدید نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، زیرا علائم ترک ناشی از مصرف این داروها می‌تواند شدید باشد؛ البته اگر به طور بالقوه تهدید کننده زندگی نباشد. با این حال، توجه داشته باشید که چه در خانه و چه در بیمارستان، توجه داشته باشید که سردرد فرد به طور موقت بدتر می شود.

در طول دوره ترک داروی سردرد - که حدود 10 روز و گاهی تا سه هفته طول می کشد – پزشک ممکن است داروهای جایگزین مانند پردنیزون (یک استروئید) را برای کمک به تسکین سردرد توصیه کند.

  1. جلوگیری

مرحله دوم برای درمان سردردهای برگشتی، شروع یک داروی پیشگیرانه در همان زمان یا پس از قطع/کاهش داروی بیش از حد مصرف شده است.

نوع درمان پیشگیرانه انتخاب شده به اختلال سردرد اولیه زمینه ای بستگی دارد.

نمونه هایی از داروهای پیشگیری کننده میگرن عبارتند از:

  • یک داروی ضد تشنج به نام توپاماکس (توپیرامات)
  • یک داروی فشار خون بالا به نام ایندرال (پروپانولول)
  • یک مهارکننده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) مانند Aimovig (erenumab)، Vyepti (eptinezumab) یا Emgality (galcanezumab-gnlm)13

به همین ترتیب، داروهای پیشگیرانه برای سردردهای تنشی عبارتند از:

 

  • داروی ضد افسردگی سه حلقه ای Elavil (آمی تریپتیلین)
  • مهارکننده بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (ونلافاکسین)
  1. پیگیری

در طول و پس از قطع یا کاهش قابل توجه داروهای سردرد متخلف، پیگیری دقیق با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای اطمینان از پایبندی به برنامه درمانی جدید حیاتی است.

شروع یک تقویم یا ژورنال برای ثبت تعداد روزهای سردرد و دوز دارو ابزار ارزشمندی برای کمک به نگه داشتن فرد در مسیر و جلوگیری از عود است.

آیا می توان از سردرد برگشتی جلوگیری کرد؟

جلوگیری از سردردهای برگشتی و چرخه تضعیف کننده درد و مصرف بیش از حد داروها ضروری است، به ویژه با توجه به اینکه روند قطع آن طاقت فرسا و زمان بر است.

اگر سردرد دارید، با یک پزشک متخصص در مورد استراتژی های جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو صحبت کنید، مانند مصرف یک داروی بسیار موثر با دوز مطلوب در زمان شروع سردرد.

به طور خاص، استفاده از تریپتان ها، آلکالوئیدهای ارگوت و مسکن های ترکیبی را به کمتر از 10 روز در ماه محدود کنید. آسپرین، تیلنول و NSAID ها باید به کمتر از 15 روز در ماه محدود شوند.

 

در صورت امکان از مصرف مواد افیونی و بوتالبیتال اجتناب کنید و اگر هشت روز یا بیشتر در ماه سردرد دارید، یک داروی پیشگیرانه برای سردرد را شروع کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر متوجه تشدید مصرف داروهای سردرد خود شدید، فوراً یک قرار ملاقات با متخصص سردرد (متخصص مغز و اعصاب) تعیین کنید.

همچنین، اگر الگوی سردرد شما تغییر می کند، شدیدتر می شود، یا اگر سناریوهای زیر به شما مربوط می شود، به یک متخصص مراجعه کنید:

  • شما بزرگتر از 50 سال هستید.
  • باردار یا پس از زایمان هستید.
  • شما دچار نقص ایمنی هستید.

خلاصه

سردرد برگشتی که به طور رسمی به عنوان سردرد مصرف بیش از حد دارو شناخته می شود، در نتیجه استفاده بیش از حد از داروهای سردرد حاد در یک بازه زمانی سه ماهه رخ می دهد. عواملی مانند سابقه سیگار کشیدن، اضطراب، سوء مصرف مواد و مصرف زیاد کافئین می توانند خطر ابتلا به این اختلال سردرد ناتوان کننده را در فرد افزایش دهند.

سردردهای برگشتی 15 روز یا بیشتر در ماه رخ می دهد و فقط در فردی با یک اختلال سردرد اولیه از قبل وجود دارد، معمولاً سردردهای میگرنی یا تنشی.

درمان سردردهای برگشتی مستلزم سه مرحله است: توقف داروی آزاردهنده، شروع یک داروی پیشگیری از سردرد و پیگیری دقیق با یک پزشک متخصص برای جلوگیری از عود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x