میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

میگرن و پیش یائسگی چه ارتباطی با هم دارند؟

20 فروردین
میگرن و یائسگی

اگر شمامانند بسیاری از زنان هستید، دوران پیش از یائسگی – سال‌هایی که در طی آن وارد دوران یائسگی می‌شوید – ممکن است یک دوره طاقت‌فرسا پر از چرخه‌های قاعدگی نامنظم، گرگرفتگی، خشکی واژن، اختلالات خلقی، و مشکل در خواب باشید. علاوه بر همه این علائم، این زمان به ظاهر دلهره آور ممکن  است با افزایش دفعات میگرن بدتر شود.

این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا میگرن با تغییرات یائسگی افزایش می یابد و با نزدیک شدن به یائسگی چه کاری می توانید برای مدیریت میگرن خود انجام دهید.

آیا دوران پیش از یائسگی می تواند باعث میگرن و سردرد شود؟

توضیح دقیق اینکه چرا میگرن در دوران پیش از یائسگی افزایش می‌یابد مشخص نیست، اما کارشناسان به عوامل زیر مشکوک هستند:

1- نوسانات هورمونی

تغییرات هورمونی ذکر شده در دوران پیش از یائسگی - به ویژه کاهش استروژن - ممکن است توضیحی بر افزایش سردردهای میگرنی در این دوران باشد. این کاهش استروژن همچنین با کاهش سروتونین (یک انتقال دهنده عصبی) در مغز شما مرتبط است، که می تواند عملکرد عصب جمجمه ای به نام عصب سه قلو را مختل کند، که باعث میگرن می گردد.

2- قاعدگی‌های سنگین‌تر

پیش از یائسگی اغلب می‌تواند باعث شود جریان خون سنگین‌تری در طول قاعدگی داشته باشید، که می‌تواند منجر به کمبود آهن شودکه یکی دیگر از محرک‌های احتمالی میگرن می باشد.

سردرد یائسگی

3- افزایش پروستاگلاندین‌ها

جریان شدید قاعدگی با افزایش ترشح پروستاگلاندین در بدن نیز مرتبط است. پروستاگلاندین‌ها در فرآیندهای مختلفی اجازه می‌دهند که پوشش رحم شما ریزش کند و دچار التهاب شده و رگ‌های خونی گشاد شود، که هر دو می‌توانند به شدیدتر شدن میگرن کمک کنند.

4- اختلال در خواب

ممکن است متوجه شوید که به اندازه قبل نمی خوابید یا خواب شما اغلب در طول یائسگی مختل می شود. هر دوی این نگرانی ها محرک‌های شناخته شده برای میگرن هستند.

مطالعه‌ای در مجله Headache از داده‌های مطالعه شیوع و پیشگیری از میگرن آمریکایی (AMPP) استفاده کرد تا بررسی کند که آیا میگرن در زنان مبتلا به میگرن در دوران پیش از یائسگی افزایش یافته است یا خیر. خطر ابتلا به میگرن با فرکانس بالا در دوران پیش از یائسگی - که تحت عنوان داشتن 10 میگرن یا بیشتر در ماه تعریف می شود - بیشتر از زنان مبتلا به میگرن بود که هنوز در مرحله قبل از یائسگی بودند.

مطالعات دیگر نشان داده است که برخی از زنان ابتدا در دوران پیش از یائسگی شروع به تجربه دردهای میگرنی می کنند. تا زمانی که زنان به یائسگی می رسند، حدود 40 درصد از آنها در دوره ای از زندگی خود دچار میگرن شده اند.

blank

سردردهای هورمونی چه احساسی دارند؟

 

سردردهای هورمونی اغلب ناشی از افت استروژن است که می تواند درست قبل از قاعدگی اتفاق بیفتد و همچنین عامل اصلی سردرد پیش از یائسگی است. این سردردها اغلب دارای چند ویژگی مشترک هستند:

الف) درد

سردرد می تواند متوسط تا شدید باشد و درد یک طرفه است، به این معنی که در یک طرف سر ایجاد می شود.

ب) حساسیت

اغلب سردرد با حساسیت به نور (فوتوفوبیا) و/یا صدا (فونوفوبیا) همراه است.

ج) حالت تهوع

تهوع و حتی استفراغ ممکن است همراه با سردرد باشد.

مدت زمان سردردهای هورمونی

میگرن ناشی از هورمون ها می تواند از 4 تا 72 ساعت طول بکشد.

blank

درمان حملات میگرنی

خبر خوب این است که اگر با نزدیک شدن به یائسگی متوجه حملات میگرنی شدید، درمان هایی وجود دارد که به شما کمک می کند.

دارو درمانی

درمان جایگزینی هورمونی (HRT )با کمترین دوز موثر ممکن است در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی زودرس برای تسکین گرگرفتگی و آتروفی واژن استفاده شود. تأثیر این روش بر پیشگیری از میگرن در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی بسیار جزئی است و استروژن بسته به عواملی مانند عوامل فردی مانند سابقه پزشکی و سن تأثیر متفاوتی بر افراد دارد.

استفاده از مواد مغذی

داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی از سلامت کلی حمایت می کند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دفعات میگرن می تواند  با رژیم های غذایی خاص کاهش یابد. به عنوان مثال، در مبتلایان به بیماری سلیاک، حذف گلوتن باعث کاهش میگرن و همچنین سایر علائم ناراحت کننده می شود، پس از حذف گلوتن  برخی مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 برای مبتلایان به میگرن نیز مفید است.

مصرف الکل را محدود کنید

الکل برای 75 درصد از کسانی که میگرن را تجربه می کنند، محرک میگرن است. به طور خاص، شراب قرمز به داشتن ارتباط مثبت با میگرن شناخته شده است.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش می تواند در برخی از بیماران قبل از یائسگی نه تنها با کاهش فراوانی میگرن، بلکه بهبود خلق و خو و علائم وازوموتور (گرگرفتگی) که در این دوره شایع هستند، کاهش دهد. عدم تحرک به طور کلی با فراوانی میگرن مرتبط است، بنابراین انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی توصیه می شود.

 

خواب کافی داشته باشید

اختلالات خواب مانند بی خوابی و آپنه خواب باعث افزایش میگرن در کسانی می شود که از این دوره رنج می برند. خواب آرام شبانه راه مهمی برای اطمینان از روزهای بدون میگرن است.

هیدراته بمانید

کم آبی بدن یک عامل خطر شناخته شده برای سردردها از جمله میگرن است. هنگامی که شما کم آب هستید، حجم خون به مغز کاهش می یابد که منجر به اکسیژن رسانی ضعیف تر می شود. نوشیدن آب یک راه عالی برای حفظ هیدراتاسیون است، اما خوردن غذاهایی که محتوای آب بالایی دارند نیز کمک می کند.

blank

بهبود بعد از یائسگی

مطالعات علمی در مورد بهبود میگرن در دوران یائسگی تا حدودی متناقض هستند. برخی نشان می دهند که میگرن پس از یائسگی بهبود می یابد و برخی دیگر نشان می دهند که بدتر می شود.

محققان پیشنهاد می کنند که مطالعات متناقض نشان می دهد که عوامل دیگری احتمال میگرن را پس از یائسگی تعیین می کنند. برخی از این عوامل عبارتند از:

الف) افسردگی

داشتن افسردگی بالینی ممکن است خطر ابتلا به میگرن های بیشتر پس از یائسگی را افزایش دهد.

ب) داروهای ضد درد

استفاده از داروهای تسکین دهنده درد برای تسکین علائم مرتبط با یائسگی مانند دردهای عضلانی یا مفاصل می تواند باعث سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود.

ج) تعداد دفعات سردرد میگرنی

این که آیا میگرن اپیزودیک (کمتر از 15 روز سردرد میگرن در ماه) یا میگرن مزمن (15 روز سردرد میگرنی یا بیشتر در ماه) در زمان یائسگی دارید، ممکن است تفاوتی ایجاد کند. میگرن پس از یائسگی یا میگرن اپیزودیک به طور قابل توجهی بهبود می یابد، اما اگر میگرن مزمن داشته باشید معمولا بدتر می شود.

د) سرعت تغییرات هورمونی

در دوران پیش از یائسگی، تخمدان های شما تولید استروژن و پروژسترون را کاهش می دهند. هرچه آهسته تر این کار را انجام دهند، احتمالاً بهبود بیشتری در میگرن خود خواهید دید؛ چه در دوران پیش از یائسگی و چه در دوران پس از یائسگی. برعکس، به نظر می رسد که نوسانات هورمونی سریع، اثر معکوس ایجاد می کند.

ح) یائسگی خود به خود یا القایی

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که یائسگی ناشی از جراحی (به این معنی که تخمدان های خود را برداشته اید) با بدتر شدن میگرن در درصد زیادی از زنان مرتبط است. تغییر در سطوح هورمونی، و همچنین استفاده از درمان جایگزین استروژن پس از جراحی، که در واقع می تواند میگرن را در برخی از زنان بدتر کند. با این حال، هنگامی که یائسگی خود به خود و طبیعی را پشت سر می گذارید، احتمال بهبود میگرن بسیار بیشتر است.

blank

خلاصه

قبل از یائسگی یک دوره مشخص است که نشانه کاهش استروژن در بدن شما است. این می تواند باعث ایجاد تغییرات مختلفی از جمله میگرن شود. تصور می شود که کاهش سطح استروژن منجر به افزایش میگرن در این دوران می شود. عواملی که می توانند به علائم پیش از یائسگی مانند میگرن کمک کنند، شامل داروها و تغییرات سبک زندگی مانند اطمینان از خواب کافی و هیدراتاسیون، ورزش، تغذیه و محدود کردن الکل است. هنگامی که یائسگی کامل می شود، برخی از مبتلایان به میگرن ممکن است متوجه کاهش قابل توجهی در روزهای ابتلا به سردرد میگرن شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x