9 درمان خانگی برای میگرن

4 بهمن

زندگی با میگرن می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر به خوبی به دارو پاسخ ندهید یا در دریافت مراقبت های مورد نیاز مشکل داشته باشید. این  مسئله ممکن است شما را وادار کند که به دنبال گزینه های جایگزین برای درمان میگرن بگردید. اگر میگرن مداوم دارید، به کلینیک سردرد تهران مراجعه کنید تا محرک های میگرن خود را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی طولانی مدت پیدا کنید. در اینجا آنچه شما باید در مورد 8 روش درمان خانگی میگرن بدانید آمده است و تحقیقات نشان می دهند که این درمان‌ها موثر هستند.

کلاه یخی درمان خانگی میگرن

1- کلاه یخی (کلاه میگرن)

بیش از 100 سال است که از کمپرس سرد برای درمان سردرد میگرنی استفاده می شود. این روش یک روش آسان و موثر در روشهای درمان خانگی میگرن بحساب می آید، کلاه های یخی که گاهی اوقات به عنوان کلاه های میگرنی شناخته می شوند، بر اساس این ایده شکل گرفته اند. اینها اغلب کلاه های خنک کننده ژلی هستند که به خوبی روی سر قرار می گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که این کلاهک‌های خنک‌کننده می‌توانند تا حدودی درد را تسکین دهند. یک مطالعه در سال 2006 نشان داد افرادی که در هنگام میگرن به مدت 25 دقیقه از کلاه استفاده می کردند، دردشان کاهش پیدا می کرد. مطالعه دیگری نشان داد که استفاده از کمپرس سرد روی شریان‌های کاروتید گردن (رگ‌های خونی اصلی که خون را به سر می‌رسانند) در زمان شروع میگرن می‌تواند درد را تقریباً 30% کاهش دهد.

ماساژ میگرن درمان خانگی میگرن

2- ماساژ

بیشتر مردم از ماساژ لذت می برند و افرادی که با میگرن دست و پنجه نرم می کنند ممکن است دلیل خوبی برای انجام ماساژ تخصصی سر و گردن داشته باشند.این روش درمان خانگی میگرن بهتر هست توسط فرد متخصص انجام شود، بررسی اخیر چندین مطالعه به این نتیجه رسید که ماساژ شدت و دفعات میگرن را به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترلی از بیماران میگرنی که ماساژ منظم انجام نمی‌دادند؛ کاهش می‌دهد. میگرن و مشکلات خواب ارتباط نزدیکی با هم دارند. یک مطالعه ذکر شده در بررسی نشان داد که بیماران مبتلا به میگرن که ماساژ هفتگی داشتند، هم بهتر می‌خوابیدند و هم میگرن کمتری داشتند، که نشان می‌دهد ماساژ ممکن است فواید دوگانه داشته باشد.

طب سوزنی درمان خانگی میگرن

3- طب سوزنی

اکثر افراد مبتلا به میگرن دوست دارند تعداد حملات میگرنی را که تجربه می کنند کاهش دهند، و طب سوزنی ممکن است در این زمینه مفید باشد. مطالعات متعدد نشان داده اند که طب سوزنی می تواند به پیشگیری از میگرن کمک کند. یک پژوهش بر روی این روش درمان خانگی میگرن با نمونه‌گیری تصادفی و کنترل‌شده نشان داد که بیماران مبتلا به میگرن که 20 جلسه درمان طب سوزنی را طی چهار هفته دریافت کرده‌اند، روزهای میگرنی کمتری را برای 12 هفته آینده تجربه کرده‌اند. یک متاآنالیز دیگر نشان داد که طب سوزنی در کاهش تعداد روزهای میگرن به اندازه برخی داروهای تجویزی موثر است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج مورد نیاز است. توجه به این نکته مهم است که هرگز نباید مصرف داروهای تجویز شده را متوقف کنید مگر اینکه با پزشک متخصص سردرد خود صحبت کرده باشید.

4- کاهش وزن

روش بعدی درمان خانگی میگرن داشتن یک رژیم غذایی مناسب است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد وزن اضافی ممکن است خطر ابتلا به میگرن را افزایش دهد. اضافه وزن همچنین ممکن است دفعات و مدت میگرن را در افرادی که قبلاً آن را تجربه کرده اند افزایش دهد. اما به نظر می رسد کاهش وزن به معکوس کردن این اثر کمک می کند.

یک متاآنالیز جدید نشان داد که بیماران چاق که وزن کم می کنند، کاهش قابل توجهی در دفعات میگرن را تجربه می کنند. و هنگامی که میگرن پس از کاهش وزن رخ می دهد، حملات اغلب کمتر شدید و کوتاه تر هستند در مطالعه دیگری، بیمارانی که جراحی چاقی (بای پس معده و سایر جراحی‌های کاهش وزن) انجام داده‌اند، گزارش کرده‌اند که شش ماه پس از عمل حدود 50 درصد روزهای میگرنی کمتری را تجربه کرده‌اند.البته تحقیقات بیشتری برای درک بهتر ارتباط احتمالی بین چاقی و میگرن مورد نیاز است.

مصرف ماهی چرب درمان خانگی میگرن

5- ماهی چرب

دریافت بیشتر چربی های سالم از ماهی هایی مانند سالمون می تواند به پیشگیری از میگرن کمک کند. یک مطالعه نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی غنی از ماهی های چرب اما با روغن های گیاهی محدود، تعداد کل ساعات میگرن را 30 تا 40 درصد در طول 16 هفته کاهش می دهد. رژیم غذایی غنی از ماهی همچنین شدت سردرد و دفعات کلی را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد. تصور می شود اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی دارای اثرات ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش التهاب در مغز که می تواند منجر به میگرن شود کمک کند. هرچند تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز ایده آل امگا 3 درحال انجام است.

6- روغن‌های ضروری

برخی از افراد دریافته‌اند که روغن‌های ضروری می‌توانند برخی از علائم میگرن را در لحظه تسکین دهند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن نعناع بر روی بینی منجر به کاهش 40 درصدی شدت سردرد می شود؛ همچنین، نشان داده شده است که استشمام روغن اسطوخودوس به مدت 15 دقیقه درد و مدت میگرن را کاهش می دهد. بسیاری از افراد با استفاده از چوب میگرن، یک درمان آروماتراپی رولی که حاوی روغن های ضروری است که برای مچ دست و گردن استفاده می شود، تسکین پیدا می کنند.

7- منیزیم

تحقیقات نشان می دهد که بین سطوح پایین منیزیم و میگرن ارتباط وجود دارد. در واقع، برخی از کارشناسان تخمین می زنند که نیمی از افراد مبتلا به میگرن دارای سطوح پایینی منیزیم هستند. مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف مکمل های منیزیم می تواند تعداد روزهای سردرد افراد مبتلا به میگرن را کاهش دهد.

مصرف زنجبیل برای درمان خانگی میگرن

8- زنجبیل

زنجبیل فواید زیادی برای سلامتی دارد و با استفاده از آن می توان به درمان خانگی میگرن پرداخت، زنجبیل به عنوان یک ادویه گرم کننده ممکن است به وقفه در میگرن منجر شود. یک مطالعه نشان داد که وقتی به بیماران در شروع میگرن پودر زنجبیل داده می‌شود، سردردهای میگرنی آنها کوتاه‌تر و ملایم‌تر می شود که با نتایج یک گروه مقایسه شد. تحقیقات بیشتری برای تأیید این نتایج و تعیین دوز مناسب مورد نیاز است.

مصرف کافیین درمان خانگی میگرن

9- کافئین

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن گزارش داده اند که مصرف مقداری کافئین (قهوه، چای یا نوشابه) می‌تواند تسکین خفیفی را پس از وقوع حمله میگرنی ایجاد کند. سعی کنید همان مقدار کافئین را به طور مداوم مصرف کنید زیرا اگر ناگهان کمتر از آن بنوشید می تواند باعث ایجاد سردرد شود.

چه زمانی باید به پزشک متخصص سردرد مراجعه کنید؟

گزینه های جایگزین درمان میگرن (درمان خانگی میگرن) مانند مواردی که در اینجا مورد بحث قرار گرفته است، به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، حتی مواد و مکمل های بی ضرر نیز می توانند با نسخه ها تداخل داشته باشند. مطمئن شوید که با مراجعه به پزشک متخصص سردرد خود در مورد درمان هایی که در نظر دارید در برنامه روزانه خود بگنجانید؛ صحبت کنید. همچنین باید هر زمان که تغییراتی در علائم میگرن خود مشاهده کردید، مانند تجربه روزهای سردرد مکرر، با پزشک متخصص سردرد خود صحبت کنید.

خلاصه

تعدادی درمان طبیعی و تنظیم سبک زندگی وجود دارد که نشان داده شده است در کاهش دفعات، مدت و شدت میگرن موثر است. بسیاری از این گزینه ها عوارض جانبی کمی دارند و معمولاً بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، همیشه باید قبل از امتحان یک روش درمانی جدید با پزشک متخصص سردرد خود صحبت کنید.