میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

انواع غیر معمول میگرن

23 بهمن
blank

انواع غیر معمول میگرن

همانطور که قبلا گفته بودیم حدود 75 – 70 درصد میگرن ها را میگرن بدون اورا (معمول) تشکیل می دهند که علائم تیپیک میگرن شامل سردرد ضرباندار، تهوع، استفراغ، حساسیت به نور (فتوفوبی) و صدا ( فنوفوبی ) را دارند .

اما میگرن یک طیف است و انواع مختلفی از علائم را می تواند ایجاد کند .

انواع غیر معمول میگرن شامل موارد زیر است :

میگرن همی پلژیک (Hemiplegic Migraine  )

یکی از مهمترین علائم این نوع بسیار ناشایع ولی مهم این میگرن ضعف یک سمت بدن است . که دقیقا می تواند علائم سکته مغزی ( استروک ) را تقلید کند و با آن اشتباه گرفته شود و حتی تشخیص آن را سخت کند .

اگر سابقه این نوع میگرن در فامیل بیمار هم وجود داشته باشد به آن میگرن هم پلژیک فامیلیال گفته می شود .  (familial Hemiplegic Migraine  ) که این بیماری از طریق ژنتیک از والدین به ارث می رسد و اگر سابقه فامیلی بیمار منفی باشد به آن میگرن همی پلژیک اسپورادیک ( تک گیر )  ( S paradic Hemiplegic migraine ) گفته می شود .این نوع میگرن بر اثر جهش ژنی اتفاق می افتد .

خیلی وقت ها میگرن همی پلژیک از دوران کودکی شروع می شود .

blank

نشانه های دیگر میگرن همی پلژیک که در کلینیک میگرن به آن می پردازیم شامل موارد زیر است :

1 ) سردرد

2 ) اختلال بینایی مثل دیدن ستاره یا اشکال زیگزاگ شکل یا تار دیدن و ندیدن قسمتی از میدان بینایی

3 ) اختلال در صحبت کردن

4 ) گیجی و اختلال هوشیاری

5 ) اختلال در هماهنگی اندام آتاکسی (Ataxia)

6 ) تهوع یا استفراغ

7 ) حساسیت به نور و صدا

اگر میگرن شدید باشد ممکن است تشنج . تب یا کما هم اتفاق بیفتد . این علائم ممکن است برای ساعت ها ادامه یابد.
 میگرن با اورای ساقه مغز ( Migraine with Braiustem Aura )
 پزشکان به این نوع میگرن میگرن بازیلر هم می گویند . زیرا تصور می شود که تنگی یا انقباض شریان بازیلر در مغز علت آن است اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که نقش عصب ها در ایجاد میگرن بازیلر جدی تر است تا عروق مغز .

علائم میگرن بازیلر مشابه علائم همی پلژیک است با این تفاوت که ضعف عضلات یک سمت بدن اینجا وجود ندارد . این نشانه ها به آهستگی ایجاد می شوند و بعد سردرد ظاهر می شود .

نشانه های میگرن بازیلر شامل موارد زیر است :

1 ) نور های رقصان در یک سمت بینایی

2 ) ….. یا گزگز اندام ها که از دست به سمت صورت می آید

3 ) اشکال در فهمیدن حرف هایی که بقیه می زنند

4 ) اختلال شنوایی

5 ) اختلال تکلم

6 ) سرگیجه

7 ) شنیدن صدای زنگ در گوش ها

8 ) دوبینی

9 ) آتاکسی

این نوع بسیار ناشایع میگرن می تواند علائم یکسری بیماری های تقلید کند . مثل : T I A  یا حمله عروقی گذرا (  Transient Ischemic Attach) . استروک ( سکته مغزی ) تشنج و سر گیجه . که حتما باید توسط متخصص مغز و اعصاب بررسی شده و تشخیص داده شود .

میگرن شکمی ( Abdeminal migraine  )

هر چند میگرن شکمی در هر سنی ممکن است ایجاد شود ولی معمولا بچه های سن 5 تا 9 سال را درگیر می کند . اکثر بچه ها وقتی که میگرن شکمی شان تشخیص داده می شود معمولا در سن حدود 16 سالگی هستند . درد معمولا درست از زیر شکم شروع می شود و علائم حسی خفیف هم ممکن است در شکم حس شود که گاهی شدید می شود . علاوه بر درد شکم تهوع هم ایجاد می شود . فرد مبتلا ممکن است نتواند چیزی بخورد . رنگ پوست هم ممکن است پریده به نظر بیاید .

میگرن شکمی می تواند از 2 تا 72 ساعت طول بکشد . بچه های مبتلا به میگرن شکمی معمولا در سنین بزرگسالی سردرد های میگرنی تیپیک می گیرند .پزشک متخصص کودکان باید قبل از اینکه تشخیص میگرن شکمی را بگذارد تمام بررسی های مربوط به مشکلات دیگر دستگاه گوارش و کلیه ها را انجام دهد و آنها را رد کند .

میگرن چشمی ( Occular Migraine )

میگرن چشمی به علت فعالیت الکتریکی نا معمول در مغز ایجاد می شود . اگر این فعالیت الکتریکی در سطوح بیرونی تر مغز اتفاق بیفتد به آن میگرن با اورا گفته میشود و اگر این فعالیت الکتریکی در قسمت پشت چشم در شبکیه ایجاد شود . به آن میگرن چشمی می گویند .

میگرن چشمی همچنین می تواند در اثر اختلال خونرسانی به شبکیه چشم ایجاد شود .

نور هایی که از صفحه های الکترونیک مثل تلویزیون . موبایل . مانیتور کامپیوتر ساطع می شود می توانند عامل محرک میگرن چشمی باشند .

میگرن چشمی در یک چشم اتفاق می افتد و می تواند علائم بینایی شدیدی ایجاد کند مثل از دست دادن کامل بینایی موقت یک چشم .

میگرن چشمی می تواند علائم زیر را ایجاد کند :

1 ) جرقه های نورانی

2 ) نقطه کور در میدان بینایی

3 ) دیدن ستاره های درخشان

4 ) کوری کامل موقت یک چشم

blank

همچنین ممکن است اختلال در تکلم و اختلال حرکتی در اندامها ایجاد شود ولی این علائم گذرا و کوتاه مدت هستند و به طور کامل برگشت پذیر می باشند .

میگرن وستبولار ( Vestibular Migraine)

این نوع از میگرن سرگیجه ایجاد می کند .وستبولار به گوش داخلی مرتبط می شود که مسئولیت تعادل فرد را بر عهده دارد . سردرد ممکن است وجود داشته باشد یا نه .

بین یک سوم تا نیمی از بیماران مبتلا به میگرن ممکن است در مرحله ای از زندگیشان میگرن وستبولار را تجربه می کنند و ممکن است سال ها بعد از شروع سردرد میگرنی میگرن وستبولار شروع شود .

سرگیجه ممکن است به صورت چرخش اجسام و یا چرخش خود شما احساس شود . ممکن است احساس سبکی سر و یا عدم تعادل هم وجود داشته باشد . در میگرن وستبولار ممکن است صدای زنگ در گوش شما احساس شود و فرد نسبت به نور و صدا حساس شود .

اگر شما هر کدام از علائم زیر را به تازگی تجربه کردید حتما با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید .

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x