6 ناراحتی عصبی که بوسیله تزریق بوتاکس قابل درمان است

12 تیر
بوتاکس

بیشتر از آنچه که به نظر میرسد، میتوان درباره سم بوتولینوم صحبت کرد، شما میدانید که سم بوتولینوم را با عنوان بوتاکس میشناسند! اما در واقع یکی از برندهای دارویی که قابلیت تزریق دارد و چروک ها و چین خوردگی های صورت را صاف میکند بوتاکس نام دارد.آنچه که شما در مورد سم بوتولینوم نمیدانید این است که میتواند جهت درمان میگرن مورد استفاده قرار گیرد و علائم بسیاری از ناراحتیهای عصبی دیگر را بهبود بخشد.
در این وضعیت، پزشک شما ، در نزدیکی ناحیه ای که علائم ناراحتی، بروز پیدا میکند، سم بوتولینوم را تزریق میکند. نتیجه خیلی سریع خود را نشان میدهد و میتواند به مدت ۳ تا 6 ماه ماندگاری داشته باشد.ما از متخصصان مغز و اعصاب , درخواست کردیم که در مورد نحوه استفاده آنها از سم بوتولینوم جهت کاهش درد و کمتر شدن علائم بیماری و همچنین علت موثر بودن این روش در درمان طیف وسیعی از ناراحتیها، توضیح بدهند.

درمان میگرن مزمن

یکی از شگفت انگیز ترین کاربردهای درمانی سم بوتولینوم، درمان میگرن مزمن است.افرادی که این ناراحتی را تحمل میکنند میدانند که چقدر این نوع سردرد میتواند ناتوان کننده و دگرگون کننده باشد و در درمان آن از برطرف کننده های درد بدون نسخه ، مسکن و یا بتا بلاکر استفاده میشود.درمان میگرن با تزریق بوتاکس برای میگرن ساده و آسان است. سم بوتولینوم پس از تزریق توسط گیرنده های درد موجود در ماهیچه های صورت، سر و گردن دریافت میشود. گیرنده های درد نورونهای حسی هستند که سیگنالهای شیمیایی مغز( نوروترنسمیترها) را ارسال میکنند و حس درد را موجب میشوند. سم بوتولینوم، این نوروترنسمیترها را بلاک میکند و شدت درد میگرن را از بین میبرد.

در این روش درمان میگرن، شامل چندین نقاط تزریق بوده و با خراشیدن توسط نوک سوزن ، در بخشهایی از صورت که در طی سردرد میگرنی تحریک شده اند، انجام میگیرد. پس از تکمیل درمان نتیجه آن ماهها به طول خواهد انجامید. اغلب بیماران هر سه ماه یکبار یا بیشتر تزریق ها را انجام میدهند. در اغلب موارد، بیماران ، در ادامه درمان، به دلیل اینکه سم بوتولینوم علائم را از بین برده است ،مصرف دارو را قطع میکنند و یا تزریق بوتاکس بیشتری انجام نمیدهند.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن
تزریق بوتاکس درمانی برای میگرن

آسیب های ستون فقرات

یک پزشک متخصص طب فیزیکی و باز توانی در مرکز پزشکی ، از سم بوتولینوم برای درمان آسیب های جراحتی،التهابی و یا سرطانی وابسته به ستون فقرات استفاده میکند. ستون فقرات به عنوان بخشی از سیستم عصبی مرکزی، همانند یک بزرگراه، مسیر حرکت سیگنال ها از مغز به سمت سیستم عصبی محیطی و برعکس محسوب میشود که در نهایت، این مسیر به ماهیچه ها ختم میگردد. آسیب به ستون فقرات باعث اختلال در مسیر میان مغز و اندام ها میشود . این امر موجب میشود ماهیچه ها سیگنال های نامنظم دریافت کرده و در نتیجه حرکات آنها نامنظم شود.
سم بوتولینوم نمیتواند باعث التیام آسیب های ستون فقرات بشود پس درمان آن به شمار نمیرود ولی میتواند فشار ماهیچه ای در بازو و پاها را که مانع از حرکت میشود، بهبود ببخشد. ریلکس شدن ماهیچه ها، هم علائم را از بین میبرد و هم کیفیت زندگی را بالا میبرد. آنچه که اهمیت دارد، تعادل است.
چنانچه شدت ناراحتی زیاد باشد و پزشک از میان درمانهای حمایتی، انتخاب دیگری نداشته باشد ،مثل شل کننده عضلات ؛ آنوقت به سراغ تزریق سم بوتولینوم در یک یا دو ماهیچه خاص خواهد رفت.

اسپاستیسیته

سم بوتولینوم میتواند برای درمان حالت انقباضی و سفتی غیر معمول عضلات در بیماران ام اس ، فلج مغزی، ترومای مغزی و ای ال اس ( اسکلروز جانبی آمیو تروفیک) مورد استفاده قرار گیرد.
عملکرد آن آسان است، مقدار کمی از سم بوتولینوم در اطراف یک یا چند ماهیچه ی محل مورد نظر تزریق میشود. این عمل، مانع از رسیدن سیگنال از عصب به ماهیچه میشود. این متخصص طب فیزیکی میگوید: این عمل کمک میکند تا از سفت شدن و اسپاسم عضلات جلوگیری شود.

کنترل ترشح بیش از حد بزاق

یک نورولوژیست اختلالات حرکتی در مرکز پزشکی دانشگاهی، از سم بوتولینوم در چندین مورد استفاده میکند که از جمله آنها مشکل ترشح بیش از حد بزاق است.
مشکل ترشح بیش از حد بزاق گاهی با بیماری پارکینسون، ای ال اس و فلج مغزی در میان ناراحتیهای دیگر خود را نشان میدهد.
به گفته ی وی این مشکل با آبریزش غیر قابل کنترل همراه است و باعث ناراحتی فرد شده و اثرات عمیقی در زندگی او میگذارد، زمانیکه درمانهای حمایتی، مثل داروهای آنتی کولینرژیک و تغییرات وضعیتی، کارساز نباشد میتوان به راحتی از سم بوتولینوم جهت تزریق در غدد بزاقی ،یکبار، در هر طرف استفاده کرد.چنانچه تزریق با دوز صحیح انجام بشود ترشح بزاق ، شکل منظم تری پیدا خواهد کرد. این کار را میتوان تا مدت ۳ ماه و در برخی موارد ، بیشتر، ادامه داد.

درمان دیستونی گردنی و ناراحتی های وابسته

متخصصین مغز و اعصاب از سم بوتولینوم برای درمان دیستونی شامل دیستونی گردنی، دیستونی اندام زیرین و بلفارواسپاسم استفاده میکند. دیستونی گردنی که یکی از متداول ترین نوع دیستونی می باشد، شامل انقباض های ماهیچه ای غیر ارادی گردن بوده که موجب میشوند گردن به یک سمت، به جلو یا به عقب بچرخد.
برخی افراد هم ممکن است تکان های سر و گردن را تجربه کنند. بلفارواسپاسم باعث انقباض و چشمک زدن غیر قابل کنترل میشود. خبر خوب این است که این ناراحتیها را میتوان به خوبی توسط سم بوتولینوم در فواصل چند ماهه کنترل کرد، اغلب افراد هر سه ماه نیاز به تزریق پیدا میکنند. کاری که ما باید انجام بدهیم آن است که ماهیچه هایی که فعالیت بیش از حد دارند را به کمک آزمایشهای دقیق بالینی و یا EMG شناسایی کنیم و با تزریق ، فعالیت نرمال آنها را برگردانیم که این امر باعث کاهش علائم درد خواهد گردید.

جهت کاهش  و کنترل تعریق زیر بغل

یکی از روشهایی که برای افرادی که بیش از حد عرق می کنند تزریق سم بوتولینوم (تزریق بوتاکس) است، در این روش نورولوژیست طبق پروتکل در نقاط مشخصی از زیر بغل بوتاکس را تزریق می نماید و باعث کنترل و کاهش میزان تعریق خواهد شد.

آیا سم بوتولینوم برای شما مناسب است؟

سم بوتولینوم مسیر طولانی را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر یکی از امید بخش ترین درمان ها برای درد های نورولوژیکی و عملکرد نادرست ماهیچه ای است.
هر فردی با چنین دردهای عصبی که از درمان های قدیمی نتیجه نگرفته است میتواند سم بوتولینوم را امتحان کند. حتی این روش میتواند اولین گزینه درمانی شما بشمار برود.
از آنجاییکه در هر‌نوع دارو، دوز دارو امری اساسی است، در این درمان به دوز کمی نیاز‌ داریم.
متخصصین مغز و اعصاب بر این نکته تاکید میکنند که چنانچه تزریق با اثرات جانبی همراه بود باید بدانیم که موقتی است و به زودی برطرف خواهد شد.
همچنین تشخیص صحیح امر مهمی بشمار میرود و شناسایی دقیق ماهیچه جهت تزریق ، دارای اهمیت است. بهترین حالت زمانیست که سم بوتولینوم، مستقیم در ماهیچه یا ماهیچه های هدف تزریق شود تا درمان نتیجه بخش باشد.
متخصص مغز و اعصاب میگوید: به منظور از بین بردن علائم، میتوانید این روش را مدنظر داشته باشید. بنابراین اگر درد عصبی یا اسپاستیسیته، پس‌از درمان های حمایتی از بین نرود زمان آنست که به درمان با بوتاکس روی بیاورید.