میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

مبتلایان به میگرن چه گزینه های درمانی دارند؟

9 مرداد
درمان میگرن کلینیک سردرد تهران

روشهای جایگزین درمان دارویی میگرن

افرادی که از ناراحتی میگرن رنج میبرند درمانهای گوناگونی میتوانند داشته باشند، یک پزشک نورولوژیست در مورد جایگزین درمان دارویی میگرن (درمانهای جایگزین میگرن به جز درمان دارویی) توضیح میدهد.

در حال حاضر سردرد های میگرنی بیش از یک میلیارد نفر انسان در سرار جهان را گرفتار کرده است و دومین عامل اصلی و ناتوان کننده بشمار میرود.
تقریبا در یک چهارم از خانوار های ایرانی، حداقل یکنفر از میگرن رنج میبرد. طبق برآوردها، سالانه،۸۵.۶ میلیون از روزهای کاری به دلیل میگرن از دست میروند.
با این وجود تعداد بسیاری از افراد که به میگرن دچار هستند به راحتی میتوانند خود را از درد ناراحت کننده آن رهایی ببخشند.
با وجود درمانهای پزشکی، این ناراحتی حتی زمانیکه با علائم ناتوان کننده از جمله حساس شدن به نور و صدا، حالت تهوع ، استفراغ و سرگیجه همراه است، غیر قابل تشخیص است.

علت سردرد میگرن چیست؟

محققان دریافته اند که عوامل ژنتیکی و محیطی بر میگرن تاًثیر گذار هستند. آنها زمانی اتفاق میافتند که تغییرات در ساقه مغز ، عصب سه قلو، از اعصاب اصلی مسیر درد را فعال میکند و به این نکته اشاره دارد که بدن شما مواد التهابی چون CGRP یا پپتید وابسته به ژن کلسی تونین ، ترشح میکند. این مولکول و دیگر مولکول ها میتوانند رگهای خونی را متورم سازند و باعث درد و التهاب شوند.

 

در برخی از افراد استفاده از دارو برای درمان میگرن محدودیت های خود را دارد، میگرن میتواند ناتوان کننده باشد. آنهایی که یک دارو مصرف میکنند تنها با درد میگرن شان در یک اتاق تاریک به خود میپیچند. حملات میگرن میتواند روزها ادامه داشته باشد و زندگی فرد مبتلا به میگرن را به حالت تعلیق در بیاورد.اگر شما هم بدنبال جایگزین درمان دارویی میگرن هستید به ادامه این مقاله بپردازید.
حساسیت به نور و صدا و غیر قابل پیش بینی بودن بیماری باعث میشود که شخص از جمع هاو ارتباطات اجتماعی، فامیلی ، کار و مدرسه ، چشم پوشی کند. چند داروی تجویزی برای جلوگیری و درمان میگرن وجود دارد. اما بسیاری از افراد در بکارگیری از درمان های مرسوم برای سردردهای میگرنی محدودیت دارند.
بسیاری از بیماران میگرنی تحمل کمی در برابر داروهای خاص نشان میدهند. گروهی هم توان پرداخت هزینه های بالای داروها و همچنین تحمل اثرات جانبی آنها را ندارند. گروهی دیگر باردار و یا در مرحله شیر دادن به کودک بوده و امکان استفاده از آنها را ندارند.

هرچند من به عنوان یک متخصص مغز و اعصاب، با بورد پزشکی و تخصص در داروهای سردرد همواره از شور و اشتیاق و روشنفکری بیمارانی که انتخاب های دومی را جستجو میکنند ، تعجب میکنم.
بطور کلی آنها را داروهای جایگزین یا مکمل میگویند.
شاید تعجب آور باشد که یک پزشک متخصص سردرد؛ طب سوزنی، یوگا، طب سنتی و مدیتیشن را برای درمان سردرد میگرن پیشنهاد کند. با این وجود من در کار خودم برای این نوع درمانهای سنتی ارزش قائل هستم.
محققان نشان داده اند که درمانهای جایگزین با خواب بهتر، حس هیجان بهتر و کنترل بالاتر همراه بوده است. گروهی از بیماران میتوانند داروهای تجویزی را کنار بگذارند و از یک یا دو درمان مکمل استفاده بکنند.
گروهی دیگر میتوانند درمانهای سنتی را همراه با داروهای تجویزی مورد استفاده قرار دهند.
این انتخاب های جایگزین میتوانند بسته به شدت و علت سردرد، به یکباره و یا بتدریج مورد استفاده قرار گیرند.
چنانچه فشار گردن هم در این ناراحتی نقش داشته باشد، ماساژ و درمانهای فیزیکی بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر علت سردرد استرس باشد، میتوان از مدیتیشن برای رفع آن استفاده کرد. با پزشک متخصص سردرد خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند.

ذهن آگاهی، مدیتیشن و غیره

از آنجا که استرس یک محرک اصلی برای میگرن به شمار میرود ، یکی از موثر ترین درمان های جایگزین، مدیتیشن و ذهن آگاهی میتواند باشد که بدون داشتن طرز فکر قضاوت گونه، بر لحظه حال تمرکز میکنید. مطالعات نشان داده است مدیتیشن و ذهن اگاهی میتواند تعداد و شدت سردرد را کاهش دهد.
ابزار مناسب دیگر بیوفیدبک است که شخص را قادر میسازد نشانه های اصلی را در زمان ‌واقعی بشناسد و موازنه ای برقرار کند. برای مثال شما در زمان استرس؛ تعریق، تپش قلب و سفتی عضلات دارید.
شما از طریق بیوفیدبک میتوانید این تغییرات را روی مانیتور مشاهده کنید و به منظور کنترل آنها آموزش هایی توسط درمانگر به شما داده خواهد شد.
بر اساس دلایل و شواهد محکمی که وجود دارد، بیوفیدبک میتواند دفعات ، شدت و ناتوانی های مرتبط با سردرد را کاهش دهد.

یوگا از فلسفه قدیمی هندی نشات گرفته است و حرکات فیزیکی ، مدیتیشن و تمرینات تنفس را به منظور یکی شدن روح و تن وذهن با یکدیگر ادغام میکند. یوگا میتواند بطور ثابت در جهت کاهش استرس و ناراحتیهای میگرن کمک کننده باشد.

 

درمان از طریق ماساژ

درمان فیزیکی از طریق تکنیک های دستی مثل انتشار نقطه تحریک کننده و بافت همبندی، کشش منفعلانه و کشش ستون فقرات
است که از طریق کشیدن دست بشکل ماهرانه بر روی سر و یا انجام این کار با استفاده از ابزار پزشکی صورت میگیرد. مطالعات نشان داده است که درمان فیزیکی همراه با دارو در جهت کاهش دفعات میگرن، شدت درد و ادراک درد میتواند بر مصرف دارو به تنهایی، ارجحیت داشته است.

ماساژ همراه با کاهش سطح استرس و افزایش حس آرامش میتواند باعث کاهش دفعات سردرد میگرنی و بهبود خواب شود. همچنین در روزهای پس از انجام ماساژ باعث کاهش میزان استرس میشود و از این طریق میزان مقاومت در برابر حملات میگرنی افزایش پیدا میکند.

طب سوزنی

 

برای برخی از بیماران از acupuncture کمک میگیرند که نوعی روش چینی سنتی است. در طب سوزنی سوزن های ریزی را در جهت افزایش التیام در محل خاصی از پوست فرو میبرند. بر اساس مقاله ای برگرفته از متا آنالیز گسترده، سال ۲۰۱۶، مشخص شد که این روش مدت زمان و تکرار حملات میگرن را بدون در نظر گرفتن تعداد دفعات آن، کاهش داده است. منافع دارو تا ۲۰ هفته پس از درمان پایدار میماند.
نکته جالب توجه آن است که طب سوزنی میتواند فعالیت متابولیکی را در تالاموس که محل اصلی دریافت درد در مغز است را تغییر دهد که این تغییر با کاهش شدت سردرد ،پس از مصرف دارو، هماهنگ است.

 

ویتامین ها، مکمل ها و مواد غذایی

مکمل های گیاهی و مواد غذایی که از خوراکی ها مشتق میشوند میتوانند درمانی باشند و از میگرن جلوگیری کنند. بر اساس شواهد ، ویتامین ها در مقایسه با داروهای تجویزی سنتی خیلی خوب عمل میکنند. همچنین خطرات جانبی کمتری دارند، در زیر نمونه هایی آورده شده است:
منیزیم به کارکرد منظم رگهای خونی و تنظیم فعالیت های الکتریکی مغز کمک میکند. در یک بررسی ، بیماران روزانه ۶۰۰ میلی گرم سیترات منیزیم، به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند که منجر به کاهش ۴۰ درصدی میگرن در آنها شد. از اثرات جانبی آن اسهال بود که ۲۰ درصد از افراد به آن دچار شدند.

ویتامینB2 یا ریبو فلاوین، در جلوگیری از میگرن میتواند مفید باشد. محققان متوجه شدند با مصرف ۴۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۱۲ هفته، تکرار هر نیم ساعت یکبار میگرن، در بیش از نیمی از بیماران کاهش پیدا کرده است.
مکمل مفید دیگر کوآنزیم Q10 است که در تولیدات انرژی سلولی یافت میشود . با مصرف ۱۰۰ میلیگرم از آن، سه بار در روز به مدت ۳ ماه، نیمی از بیماران، حملات میگرن شان به نصف کاهش پیدا کرد.

یک راه حل طبیعی و بالقوه گیاه گل مینا یا پارتنیوم تاناسوم است. یک گیاه شبه آفتابگردان که ویژگی ضد میگرن دارد. مصرف آن ، سه بار در روز تکرار حملات میگرن را تا ۴۰ درصد کاهش میدهد.

 

ابزاری که میتواند برای سردرد سودمند باشد

اداره کل غذا و دارو چندین ابزار محرک عصبی را برای درمان میگرن مورد تایید قرار داده است. عملکرد آنها بر اساس خنثی سازی سیگنال های درد فرستاده شده از مغز است. یکی از آنها Nerivio device است که در بالای بازو پوشانده میشود و سیگنال هایی را به مرکز درد ساقه مغز، در حین حمله میگرن میفرستد. دوسوم افراد گزارش کردند که درد پس از دو ساعت برطرف شده است و اثرات جانبی آن بسیار ناچیز بوده است.

ابزار دیگری که انتظارآن را داشتند Cefaly نام دارد که جریان الکتریکی ملایمی را به عصب سه قلوی پیشانی میرساند و میتواند شدت و دفعات حملات میگرن را کاهش دهد. پس از یکساعت درمان، درد بیماران تا ۶۰ درصد کاهش پیدا میکند و بهبودی تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا میکند. اثرات جانبی نامتداول آن سوزش پوست و خواب آلودگی است.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح می باشد و در حال حاضر متد روز درمان بیماری میگرن در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و بعد از آن اروپا می باشد.این متد پس از بررسی های بسیار سر انجام موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) شد.تزریق بوتاکس برای میگرن به دلیل مزایای زیادش طرفداران بسیاری در بین بیماران دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

این درمان های جایگزین میتواند کمک بکند که شخص بطور کامل درمان بشود.
من در حرفه خود اتفاقات موفقیت آمیز زیادی دیده ام،دانشجویی که میگرن مزمن داشت و سپس با یک رژیم ویتامینی، به ندرت به آن دچار شده است.
خانم بارداری که در طی انجام درمان فیزیکی و طب سوزنی از مصرف دارو خودداری کرد.
بیماری ‌که داروهای تجویزی زیادی مصرف کرده و در ادامه به جای استفاده مجدد از نوع دیگری از آنها ، ابزار محرک عصبی را برای سردرد میگرنی، بکار گرفت.

روشهای جایگزین ارائه شده، لزوما معجزه گر نیستند، اما توانایی آنها در کاهش درد و رنج قابل توجه است.
من به عنوان یک پزشک متخصص سردرد در کلینیک سردرد تهران باید بگویم که پاسخ مثبت بیماران به این درمانها بسیار خوشحال کننده است.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x