میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

سردردهای صبحگاهی چیست و علل آن کدام است؟

12 دی
سردرد صبحگاهی

سردردهای صبحگاهی دلایل مختلفی می توانند داشته باشند، همراه ما باشید تا به 9 دلیل احتمالی و اصلی و روشهای پیشگری از سردرد صبحگاهی بپردازیم.

 

تصور کنید  ساعت 7 صبح است و زنگ ساعت شما به صدا در می آید. لحظه ای که چشمان خود را باز می کنید، سردرد را احساس می کنید. شما احساس درماندگی می‌کنید؛ زیرا این سومین بار در این هفته است و نمی دانید چه چیزی باعث این سردرد شده است. آیا این سناریو به نظرتان آشنا می رسد؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. بسیاری از افراد صبح زود سردرد را به طور منظم تجربه می کنند. و همانطور که مشخص است، دلایل زیادی وجود دارد.

بیدار شدن با سردرد

در اینجا 9 دلیل احتمالی وجود دارد که چرا همیشه با سردرد از خواب بیدار می شوید را جمع‌آوری کرده‌ایم.

علت سردرد صبحگاهی چیست؟

  1. کم خوابی یا پرخوابی و سردرد صبحگاهی

مطالعات نشان می دهد که ارتباط قوی بین مشکلات خواب و اختلالات سردرد وجود دارد.یک پزشک متخصص سردرد می گوید: «ما هر شب برای بازگرداندن عملکرد بدن خود به استراحت کافی نیاز داریم، بنابراین خواب کم یا بیش از حد می‌تواند بر ما تأثیر منفی بگذارد. اگر از سردرد صبحگاهی رنج می‌برید، به احتمال زیاد خواب کافی ندارید. سعی کنید هر شب بین هفت تا نه ساعت بخوابید.

  1. بیماری های مزمن و سردرد صبحگاهی

ممکن است یک مشکل زمینه ای سلامتی وجود داشته باشد که مقصر سردردهای اوایل صبح شما باشد. همه ما احتمالاً در مورد سردردهای میگرنی شنیده ایم. در حالی که شدید و ناراحت کننده است، اغلب افراد می توانند این سردردها را پس از تشخیص کامل کنترل کنند. اما اگر هنوز ابهام دارید و به این فکر می‌کنید که چه چیزی باعث سردرد صبحگاهی شما شده است، ممکن است یافتن ریشه مشکل بسیار سخت‌تر باشد.

  1. دندان قروچه کردن و سردرد صبحگاهی

دندان قروچه، زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های خود را با یا بدون آگاهی به هم فشار می‌دهیم. پزشک متخصص مغز و اعصاب توضیح می‌دهد: «دندان قروچه در شب به عضلات، بافت‌ها و سایر ساختارهای اطراف فک فشار وارد می‌کند که می‌تواند باعث شود افراد صبح با سردردهای کسل‌کننده از خواب بیدار شوند.» استرس عامل اصلی دندان قروچه است.افرادی که در خواب دندان‌های خود را به هم می‌فشارند یا به هم می‌سایند، بیشتر به سایر اختلالات خواب مانند خروپف و توقف تنفس (آپنه خواب) مبتلا می‌شوند.»  در این صورت، درمان ممکن است شامل محافظ دهان، مدیریت استرس یا دارو باشد.

  1. افسردگی یا اضطراب و سردرد صبحگاهی

طبق تحقیقات، سردردهای مزمن صبحگاهی نشانه اضطراب، افسردگی و بی خوابی هستند. به عبارت دیگر، سلامت روان شما ممکن است ریشه مشکل باشد. اختلالات خلقی می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و مدیریت شرایط سلامت روان ممکن است بروز سردردهای صبح زود را کاهش دهد.  برای درمان اختلالات روانی، در اولین فرصت با روانشناس یا روانپزشک مشورت نمایید.

  1. تنش و سردرد صبحگاهی

سردردهای تنشی بسیار رایج شده‌اند، زیرا منبع آن چیزی است که همه ما تجربه می‌کنیم: استرس. پزشک متخصص سردرد گفت: «این سردردها  معمولاً به دلیل استرس ایجاد می‌شوند، چیزی که اکثر ایرانی ها کاملاً با آن آشنا هستند. شما معمولاً یک درد مبهم (به جای درد ضربان دار) در اطراف سر خود احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است در گردن، شانه ها یا پوست سر خود احساس حساسیت کنید. سردردهای تنشی مزمن معمولاً به داروهای تجویزی و یا تغییر در شیوه زندگی برای کاهش استرس نیاز دارند، اما سردرد تنشی یکباره ممکن است با مسکن‌های بدون نسخه درمان شود.

  1. الکل یا مواد مخدر و سردرد صبحگاهی

این یکی خیلی تعجب آور نیست. خماری می تواند ناتوان کننده باشد، و اگر به طور منظم نوشیدنی بنوشید، فقط مشکل را تشدید می کند. پزشک متخصص سردرد می‌گوید: «مواد مخدر و الکل حتی چند ساعت پس از مصرف می‌توانند اثرات زیادی بر بدن بگذارند. زمانی که از مصرف زیاد الکل دچار خماری می‌شوید، الکل می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شما شود، بر هورمون‌ها، شیمی خون و چرخه خواب و بیداری شما تأثیر بگذارد که می‌تواند باعث سردردهای دردناک و غیرقابل تحمل شود. اگر مشروبات الکلی مصرف می‌کنید، حتما آب بنوشید. این کار شما را هیدراته نگه می دارد و علائم خماری را به حداقل می رساند. پزشک متخصص سردرد توضیح می‌دهد: «سعی کنید بین نوشیدنی‌ها و همچنین صبح روز بعد مقدار زیادی آب مصرف کنید تا احتمال ابتلا به سردرد را کاهش دهید.» یکی از آسان‌ترین راه های مقابله با این نوع سردردها نوشیدن مقدار کافی آب است.

  1. میگرن و سردرد صبحگاهی

بر اساس گزارش انجمن میگرن آمریکا، میگرن بیش از 37 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. و شایع ترین زمان بروز میگرن صبح زود است. پزشک متخصص سردرد توضیح می‌دهد: «میگرن می‌تواند باعث درد شدید ضربان‌دار یا احساس نبض، معمولاً در یک طرف سر شود. اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. حملات میگرن می‌تواند از ساعت‌ها تا چند روز طول بکشد و درد آن‌قدر شدید باشد که در فعالیت‌های روزانه‌تان اختلال ایجاد کند.»

  1. سردردهای خوشه ای و سردرد صبحگاهی

سردردهای خوشه ای که کمی متفاوت از میگرن هستند، برای مدت زمان مشخصی باقی می مانند و به یک مشکل عود کننده تبدیل می شوند. بهار و پاییز زمان‌های رایج سال هستند که مبتلایان به این نوع سردردها را تجربه می‌کنند. دکتر متخصص سردرد توضیح می دهد: "این نوع دردها شدید هستند و اغلب به عنوان یک درد سوراخ کننده شناخته می شوند." آنها معمولاً در یک سمت صورت در یک زمان رخ می دهند. در برخی موارد، تورم، قرمزی و احتقان ممکن است رخ دهد. به طور عجیبی، این سردردها می توانند از 15 دقیقه تا چند ساعت طول بکشند، اما تقریباً در یک زمان از روز و برای یک دوره زمانی خاص، معمولاً برای چند ماه در یک زمان، ظاهر می شوند. بسیاری از مبتلایان تعدادی از این سردردها را پشت سر هم تجربه می‌کنند، اما در بین این زمان‌های خوشه‌ای، هیچ علامتی نخواهند داشت. همچنین مردان سه برابر بیشتر احتمال دارد که سردردهای خوشه‌ای را تجربه کنند." این در حالی که محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سردردهای خوشه‌ای می‌شود، بسیاری از مردم از طریق اکسیژن درمانی، بی‌حسی موضعی، کورتیکواستروئیدها، ملاتونین و مسدودکننده‌های کانال کلسیم تسکین می‌یابند.

  1. عضلات کشیده شده و سردرد صبحگاهی

توجه بیشتری به موقعیت خواب و محیط خواب خود داشته باشید. پزشک متخصص سردرد می گوید: «تنش عضلات گردن می تواند باعث سردرد شود، اگر در وضعیت مناسب نخوابید. اگر مشکوک به این موضوع هستید، بالش‌های مختلف را امتحان کنید و بالش‌هایی را پیدا کنید که به‌درستی از گردن و ستون فقرات شما محافظت کند.»

پیشگیری از سردرد صبحگاهی

چگونه از بروز سردرد جلوگیری کنیم؟

یک دفترچه سردرد داشته باشید. این به شما و پزشکتان کمک می‌کند تا تعیین کنید چه چیزی باعث سردرد شما می‌شود. پزشک متخصص سردرد می‌گوید: «هر بار که دچار سردرد می‌شوید، باید زمان وقوع آن، مدت زمان طول‌کشیدن آن را یادداشت کنید و آن را با جزئیات شرح دهید.» مطمئن شوید که فعالیت‌های قابل توجهی را که قبل از شروع سردرد انجام می‌دادید، یادداشت کنید. برای جلوگیری از سردرد، مهم است که علت اصلی آن را درک کنید. با نگاهی به فهرست علل بالا و اینکه کدام یک را با آن شناسایی می کنید، می توانید اقدامات لازم برای بهبود سلامت خود را انجام دهید.

جهت بررسی و درمان انواع سردرد می توانید به کلینیک سردرد تهران مراجعه کنید.

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x