تاثیر بوتاکس در درمان میگرن

تزریق بوتاکس

به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب   بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران خوش آمدید

بوتاکس و درمان میگرن

آیا بوتاکس برای میگرن مفید است؟

بوتاکس در واقع سم بوتولونيوم است كه از خاصيت فلج كنندگى آن در درمان بيماريها استفاده ميشود.

پزشكان به طور تصادفى دريافتند كه كسانى كه براى زيبايى و كاهش چروكهاى صورت از تزريق بوتاکس استفاده كرده بودند و همزمان سردرد ميگرنى هم داشتند بهبودى در سردرد راگزارش كرده اند.در پى اين يافته اتفاقى تحقيقات بيشترى راجع به استفاده از بوتاکس در درمان سردرد ميگرنى توسط متخصصان مغز و اعصاب صورت گرفت و سرانجام سازمان غذا و دارو (FDA) در سال ٢٠١٢ ،تزريق بوتاکس را به عنوان جدیدترین درمان ميگرن approved كرد.

در اين روش متخصص مغز و اعصاب ،با تزريق اين دارو در محلهاى خاصى از سر و صورت باعث شل شدن عضلات ناحيه و در نتيجه جلوگيرى از بروز سردرد مى شود.
اين روش حتى براى سردردهاى تنشى هم كه به علت انقباض عضلات در اثر استرس به وجود مى آيد كاربرد دارد.
محل های تاثیر تزريق بوتاکس در درمان ميگرن با محلهايى كه براى زيبايى صورت تزريق ميشود فرق دارد و بايد حتما توسط متخصص مغز و اعصاب تزريق شود،هر چند كه محلهاى مشترك هم دارند مثل ناحيه فرونتال يا پيشانى و ريشه بينى و بالاى ابروها .بنابراين تزريق بوتاکس برای درمان ميگرن به خصوص در خانمها به زيبايى فرد مبتلا به سردرد هم كمك ميكند.

به جز محلهاى ذكر شده در عضلات قسمت گيجگاهى (شقيقه) وعضلات پس سرى هم بايد بوتاکس تزريق شود.

تزريق بوتاکس باعث از بين رفتن و يا كاهش تعداد حملات سردرد و در نتيجه كاهش نياز به دارو مى شود .
طول اثر آن حدود ٣ ماه است و هر سه ماه يكبار بايد تكرار شود.
بررسى ها نشان داده كه دراكثر بيماران مبتلا به سردرد ،پس از پنج بار تزريق ، سردردها به حداقل رسيده و نياز به دارو بسيار كم مى شود.

بلاك عصب چيست و در درمان سردرد چه كاربردى دارد؟

در اين روش،عصب (كه معمولا عصب پس سرى بزرگ و يا تمپورال ميباشد) بر اساس نقطه شروع سردرد (starting point)توسط متخصص مغز و اعصاب براى بلاك انتخاب مى شود و ماده بيحس كننده توسط سرنگ به محل تزريق مى شود .
تحقيقات جديد نشان داده اند كه سونوگرافى داپلر ترانس كرانيال (TCD) با توجه به پاتوفيزيولوژى ميگرن كه تنگ و گشاد شدن عروق ميباشد بر اساس تغيير سرعت جريان خون ،در پيدا كردن starting point به متخصص مغز و اعصاب كمك مى كند.
سردرد بيمار از هر نوعى كه باشد بلافاصله قطع مى شود ولى از آنجاييكه طول اثر ماده بيحسى تزريق شده كم است عود درد به فاصله كوتاهى از تزريق شايع است بنابراين اين روش به عنوان يك روش درمانى براى سردرد كمتر توصيه مى شود و بيشترين كاربرد آن به عنوان يك روش تشخيصى در انتخاب بيماران مبتلا به سردرد مقاوم به درمان براى معرفى به جراح به منظور آزاد كردن بافتهاى اطراف عصب و قطع سردرد مى باشد .

تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن در کلینیک تخصصی سردرد تهران توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب  تهران انجام میشود.