میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، پردیس شرقی، نبش زاینده رود، پلاک 16
تلفن: 02188672759

در لحظه شروع حملات میگرنی چکار کنیم؟

22 فروردین
حملات میگرن

این مقاله را با همکاری یکی از مراجعین کلینیک سردرد تهران که حدود 9 سال است با میگرن مزمن زندگی می کرده، و برای یادگیری چگونگی تسکین در طول حملات میگرنی، آزمون و خطاهای زیادی انجام داده است گردآوری کردیم.

به همین دلیل توصیه ما به شما مراجعه به یک متخصص سردرد خبره می باشد تا بفهمید چه درمانها و تکنیک های خود مراقبتی به شما کمک می کند.

حملات میگرنی من با شما یکی نیست اما امیدوارم تلاش ما در ارائه این مقاله به شناخت و درک هر چه بیشتر سردردهای میگرنی به شما کمک کند.

داروهای ضد میگرن را زودتر مصرف کنید

این مهم است، و این کاری است که من در گذشته به اندازه کافی انجام ندادم. داروهای ضد میگرن می‌توانند حمله میگرنی را کم یا متوقف کنند. اگر پزشک متخصص میگرن یک یا چند مورد از آنها را برای شما تجویز کرد، مهم است که آنها را بلافاصله در اولین نشانه حمله مصرف کنید.

در حال حاضر، من برای داروهای ضد میگرن از تریپتان، ژپانت و NSAID استفاده می کنم. من سعی می کنم آنها را بیش از دو تا سه بار در هفته مصرف نکنم، زیرا مصرف داروهای ضد میگرن به دفعات زیاد می تواند باعث سردردهای وابسته شود. گاهی اوقات قرص های ضد میگرن کار نمی کنند. بنابراین من تعداد بیشتری داروی ضد میگرن  دارم که در صورت نیاز می توانم مصرف کنم. داروهای ضد میگرن ممکن است حمله میگرنی را متوقف نکنند، اما می‌توانند علائم من را تا زمانی که حمله ادامه دارد کاهش دهند.

حملات میگرن می‌توانند در طول زمان تغییر کنند، بنابراین درمان‌هایی که اکنون برای شما مفید هستند ممکن است بعداً کارساز نباشند.به کمک متخصص میگرن یک داروی ضد میگرنی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد

تکنیک های خود مراقبتی را تمرین کنید

پس از مصرف داروهایم، هر کاری را که انجام می دهم متوقف می کنم و تا حد امکان استراحت می کنم. اگر در خانه باشم، در اتاقی تاریک و ساکت دراز می کشم. اگر جای دیگری باشم، می بینم که چه چیزی را می توانم در مورد محیط خود تغییر دهم تا باعث کاهش حملات میگرنی شود.

در حالی که منتظر اثر داروهای ضد میگرن هستم، وضعیت بدنم را چک می کنم و سعی می کنم گردن و شانه هایم را شل کنم. نفس های عمیق و آهسته داخل شکمم می کشم تا بدنم را در حالتی آرام نگه دارم.

گاهی اوقات یک دستمال گرم روی چشمانم یا پشت گردنم به من کمک می کند تا آرام شوم. اما اگر بیش از حد گرم شده باشم، که ممکن است در حمله میگرن اتفاق بیفتد، از یک پارچه سرد استفاده می کنم.

من مدیتیشن و مدیریت ذهنم را تمرین می کنم تا در شرایط فعلی و همین مکان و زمان بمانم. وقتی حمله میگرنی من باعث سردرد و گاهی گردن درد می شود، از تکنیک مدیریت ذهن استفاده می کنم تا در افکار مربوط به آن گم نشم. تمام تلاشم را می‌کنم که در داستان‌ها و مفاهیمی که من را پیرامون آن درد قرار می‌دهد غرق نشم.

استراحت را در اولویت قرار دهید

اگر در طول حمله میگرن کارهایم را کاهش ندهم، سردردم غیرقابل تحمل می شود و بدترین کاری است که می توانم انجام دهم. در هنگام حملات میگرنی ما باید با استراحت کردن یا سبک کردن کارها زمان بدهیم تا حمله برطرف شود، حمله میگرن ، اما بیشتر ما مجبوریم کارهای زیادی را تحمل کنیم. زمانی که مجبور به انجام کار هستم، تا حد امکان استراحت می کنم و هر برنامه‌ای که در آینده می‌توانم را لغو می‌کنم.

ما نمی خواهیم یک برنامه را لغو کنیم، اما بسیار مهم است که به بدن خود گوش دهیم و در طول حمله میگرن استراحت کنیم. من هر روز تلاش می‌کنم با خودم ملایم‌تر باشم و بپذیرم که بعضی کارها بعداً باید انجام شوند و بعضی از آنها را رها می‌کنم.ا پشت سر بگذاریم.

ادامه کارها و فعالیتها در زمان حملات میگرنی بدترین کاری است که می توانم انجام دهم، اما بیشتر ما مجبوریم کارهای زیادی را تحمل کنیم. زمانی که مجبور به انجام کار هستم، تا حد امکان آنها را سبک می کنم و هر برنامه‌ای که در آینده می‌توانم را لغو می‌کنم.

ما نمی خواهیم یک برنامه را لغو کنیم، اما بسیار مهم است که به بدن خود گوش دهیم و در طول حمله میگرن استراحت کنیم. من هر روز تلاش می‌کنم با خودم ملایم‌تر باشم و بپذیرم که بعضی کارها بعداً باید انجام شوند و بعضی از آنها را رها می‌کنم.

با مراجعه به کلینیک سردرد تهران و مشاوره با پزشکان کلینیک سردرد تهران و انجام آزمونها و خطاهای فروان توانستم یاد بگیرم چگونه در زمان حملات میگرنی با آنها مقابله کنم.

بگذارید اطرافیانتان بدانند چگونه می توانند در زمان حملات میگرنی کمک کنند

گاهی اوقات در حملات میگرنی که درد زیادی دارم، از همسرم می‌خواهم که دستش را به آرامی پشت گردنم بگذارد. هیچ چیزی در زمان حملات مانند این کار آرامش بخش نیست.پس به شما هم توصیه می کنم رفتارهایی که اطرافیانتان در زمان حملات میگرنی می توانند برایتان انجام دهند را شناسایی کنید و در زمان بروز حملات از آنها بخواهید که کمکتان کنند.

من همچنین به همسرم کمک کردم تا از محرک های میگرن من آگاه شود. من بسیار حساس به نور و صدا هستم، بنابراین چندی پیش به او چک لیست میگرن دادم:

چراغ ها خاموش هستند؟

آیا محیط ساکت و آرام است؟

و …

عادات سالم

متوجه شده ام که برخی از عادات سالم برای من حیاتی هستند، چه در حال حمله میگرن باشم یا نه.

مهم است که مقداری فعالیت بدنی داشته باشید. من هر روز حدود 15 دقیقه حرکت ملایم دارم. می توانید از پزشک خود بپرسید که چه چیزی برای شما مناسب است.

من همچنین مراقب سلامت روح و روانم هستم.من بعد از مشاوره روانشناسی در کلینیک سردرد تهران، از مشاورم تکنیکهایی یاد گرفتم که با شکرگزاری و قدردانی روزانه به من کمک می کند تا این کار را انجام دهم. این می تواند دیدگاه شما را به سمت چیزهایی در زندگی تغییر دهد که برای شما عشق، شادی و مهربانی به ارمغان می آورند. مهم نیست در دنیا، در ذهن یا بدن شما چه می گذرد، تمرین قدردانی روزانه و شکرگزاری با کاهش علائم درد، اضطراب و افسردگی مرتبط است.

من نمی‌توانم تمرین‌های قدردانی و تمرکز حواس را برای کسانی که با افسردگی و اضطراب زندگی می‌کنند، توصیه کنم که در میان افرادی که میگرن دارند، رایج است و این افراد با مراجعه به یک روانشناس ابتدا باید مشکلات افسردگی واضطراب خود را حل کنند.

همچنین با افرادی که در زندگی ام دوست دارند به من کمک کنند  و مهربان هستند و بیماری من را می پذیرند در تماس هستم. این شامل افرادی می شود که در گروه تلگرام کلینیک سردرد تهران عضو هستند با آنها ارتباط برقرار می کنم.

با نگاهی به گذشته، ای کاش زودتر می دانستم که بسیاری از مردم ده ها سال با میگرن مزمن زندگی می کنند و تلاش برای تسکین یافتن راه طولانی آزمون و خطا خواهد بود. مهمتر از همه، ای کاش واقعاً می پذیرفتم که هویت و ارزش شخصی من بر اساس بهره وری من نیست. همراه با سپاسگزاری و توجه، ملایمتر بودن با خودم یک تمرین روزانه مداوم است. مثل این است که پیوسته خود را با بدنی که در آن هستید تنظیم کنید.اگرچه در کلینیک سردرد تهران با تزریق تخصصی بوتاکس میگرن توسط متخصص مغز واعصاب حملات من به ماهی یکبار رسیده ولی باز هم مراقبتهای بالا را رعایت میکنم به امید روزی که میگرن ریشه کن شود.

4 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
خبرنامه
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x